18.06.2013 10:57

Americký pohár - boj začíná

Poslední měsíce stále častěji sledujeme dění kolem příprav na Americký pohár. Ta pravá show ale právě začíná. Následující tři měsíce rozhodnou o příštím držiteli svatého jachtařského grálu.

 

Je to již 168 let kdy škuner „America“ porazil britské lodě v závodě kolem ostrova Wight a získal stříbrnou trofej, kterou dnes známe pod názvem Americký pohár, nebo ještě přesněji Pohár Ameriky. Vítězný tým převezl pohár do New Yorku a rozhodl, že jej vystaví ve svém domovském jachtařském klubu. Po dlouhých debatách padlo rozhodnutí, že trofej bude putovní a bude náležet vítězi přátelské regaty národů. Pak trvalo dalších 20 let, než se našel první reálný vyzyvatel, kterým byl Angličan James Ashbury. Ten byl následován týmy z Kanady, dalšími týmy z Anglie a jedním Skotským týmem.

Za největšího břídila byl prohlášen Sir Thomas Lipton, který byl celkem pětkrát vyzyvatelem, ale vždy odešel poražen. Nicméně díky obrovské propagaci, která provází každý závod o Americký pohár, udělal obrovskou reklamu svému čaji Lipton, který je dodnes jedním z nejprodávanějších na světě. 

 

Po dlouhé sérii závodů na lodích J-class, se po druhé světové válce přešlo na třídu 12-Metre. Americký pohár stále odolával a stal se nejdéle jedním klubem drženou sportovní trofejí na světě.  Až po dalších devíti bitvách v nové třídě se v roce 1983 se musel New York Yacht Club s pohárem rozloučit. Překvapivým vítězem se stal jachtařský tým z australského Perthu. Ten nakonec obhajoval na domácích vodách ve Fremantle. Na poslední závod ve třídě 12-Metre se sjelo 13 vyzyvatelů a 4 obhájci. Trofej ale prohráli a ta putovala zpět za oceán. 

 

V historii se jely celkem dva souboje „Deed of Gift.“ Tedy pouze mezi obhájcem a vyzyvatelem. Ten první proběhl mezi obří lodí novozélandského týmu a malým rychlým katamaránem s křídlovým oplachtěním Dennise Connera. Ten druhý byl v posledním ročníku mezi švýcarským katamaránem Alinghi 5 a americkým trimaranem týmu Oracle. Vítězný tým z Golden Gate Yacht Club se rozhodl pro razantní změny v celém konceptu bojů o Americký pohár. Za vším stojí Russell Coutts, který je největší legendou této soutěže. Dokázal vyhrát a obhájit za rodný Nový Zéland, pak vyhrál za Švýcarsko a nyní i za USA s týmem Oracle. Russell testoval nový koncept závodů na katamaránech Extreme 40 a na lodích RC44. Následně bylo ohlášeno, že 34. ročník bojů o Americký pohár se pojede na 72. stopých katamaránech s křídlovým oplachtěním, kterým bude předcházet světová série na 45. stopých katamaránech. Okamžitě se kolem toho strhla obrovská debata. Vyznavačům tradičního jachtingu na jednotrupých lodích to bylo proti mysli, ale celá řada týmů tuto myšlenku přijala s nadšením. Do světové série se přihlásily i týmy z Koreje a Číny, ale také z Velké Británie, Francie, Španělska, Itálie, Švédska a Nového Zélandu. Překvapením bylo ale odstoupení švýcarského týmu Alinghi, jehož principál Ernesto Bertarelli je jinak velkým milovníkem vícetrupých a moderních lodí. 

 

Celá kampaň měla být dostupnější a levnější. To se ale nepotvrdilo. Jen převržení týmu Oracle stálo 10 milionů dolarů. Náklady jsou obrovské. Z velkého prvotního nadšení, bylo nakonec trochu zklamání. Většina týmů pochopila, že přestup na velké katamarány o délce 72 stop finančně nezvládnou. Odešly nejen slabší týmy, ale i tradiční vyzyvatelé. Do poháru vyzyvatelů nakonec nastoupí tedy jen Emirates Team New Zealand, Luna Rossa z Itálie a Artemis Racing ze Švédska. 

 

Kalendář závodu:

4. července – Okruhový závod obhájce a vyzyvatelů (Emirate Team New Zealand, Luna Rossa, Artemis Racing, Oracle Team USA)

7. července – 3. srpna – Louis Vuitton Cup – pohár vyzyvatelů – základní kolo (Emirate Team New Zealand, Luna Rossa, Artemis Racing)

3. -14. srpna – Louis Vuitton Cup – semifinále (Emirate Team New Zealand, Luna Rossa, Artemis Racing)

17. -30. srpna – Louis Vuitton Cup – finále (…………….. vers. …………………….)

7. -21. září – Americký pohár (Oracle Team USA vers. ………………………….)

 

Koncept 34. ročníku Amerického poháru

San Francisco se připravuje na obrovskou show. Ani tradiční sportovní soutěže jako baseball, basketbal, či hokej, nebudou mít takovou sledovanost. Vstupenky na jachtařskou tribunu se předprodávají za 999 dolarů na sezónu. Na den nezávislosti vše propukne. V tento pro Ameriku významný svátek se představí všechny čtyři týmy. Nepojede se tradiční dvojboj, ale všichni se utkají ve společné rozjížďce. Poprvé se tak ukáže, jaký tým v daných podmínkách kraluje. Jaké jsou rozdíly rychlostí a slabiny jednotlivých týmu při manévrech. 

 

7. července začne Pohár vyzyvatelů, tedy Louis Vuitton Cup. Ten se bude jezdit pravidelně vždy v úterý, ve středu, v pátek, v sobotu i v neděli až do 3. srpna, kdy začne semifinále. Vzhledem k plánované účasti pouze tří týmů, se bude jednat pouze o kvalitní a divácky sledovaný trénink. V semifinále vítěz postoupí přímo do finále a další dva týmy se utkají o druhého postupujícího. Na každý den připadne jedna hodinová rozjížďka. Vlastní finále poháru vyzyvatelů začne 17. srpna. Od tohoto dne se vždy v sobotu, neděli a v úterý pojedou dvě půl hodinové rozjížďky denně až do 30. srpna, nebo do té doby, kdy první tým vybojuje sedm vítězství. Ten se pak stane oficiálním vyzyvatelem v boji o Americký pohár. 

 

Před začátkem Amerického poháru, který začne 7. září, proběhne Red Bull Youth America‘s Cup. V něm se představí mladí jachtaři na 45. stopých katamaránech. Obhájce poháru Oracle Team USA bude muset trénovat proti své první týmové lodi, aby se dostatečně připravil do hlavního závodu. Během Louis Vuitton Cupu má povoleno jezdit na závodní trati ve středu, čtvrtek, sobotu a v neděli. Vlastní Americký pohár se pojede od 7. září vždy v sobotu, neděli, úterý a ve čtvrtek, dvě půl hodinové rozjížďky denně do okamžiku, kdy jeden z týmů vyhraje 9 rozjížděk. 

 

 

 

ARTEMIS RACING

 

Švédsko - Royal Swedish Yacht Club

Vedoucí týmu: Paul Cayard

Kormidelník: Nathan Outtridge a Loick Peyron

 

Tým se potýká od samotného začátku s velkými problémy. Nejprve rozlámal první testovací křídlo na trimaranu ORMA 60 ve Španělsku, pak padlo špatné rozhodnutí nekonstruovat AC 72 pro plné létání na foilech. Tým doufal, že skluzová plavba bude podobně rychlá a především jistější a bezpečnější. Vše pak završila tragická nehoda, kdy při převržení katamaránu zahynul jeden z členů posádky Andrew Simpson. 

 

Tým vede nesmírně zkušený Paul Cayard, který ve vodách San Francisca vyhrál tolik závodů, jako asi nikdo jiný. Navíc má zkušenosti i s vlastním syndikátem pro Americký pohár. Designérský tým má základnu ve Valencii. Tam také Artemis poprvé testoval své křídlo. Bylo to na trimaránu ORMA 60, protože pravidla soutěže dřívější testování neumožňovala. Zde také došlo k prvnímu skácení křídla. Tehdy se to ale naštěstí obešlo bez zranění posádky. Tým utrpěl velkou ránu, protože počet křídel pro závod je omezen a jeho zničení neumožnilo další testování. Jen se vědělo, že křídlo není příliš dobré. I tak ale muselo být nakonec opraveno a dále používáno. Tým jako první navrhoval design plováků a foilů. Rozhodl se nejít cestou „L“ a „T“ profilů, ale použil klasické „C“ profily, které pomáhají jen nadlehčovat závětrný plovák. Při přímém srovnání během prvních tréninků s Oracle Teamem USA se ale ukázalo, že to byla špatné rozhodnutí a loď Artemis Racing byla výrazně pomalejší. 

Tým musel vrátit AC 72 zpět do dílny na její přestavbu. Mezi tím ale opatřil svoji AC 45 „L“ foily a začal trénovat létání nad hladinou. O pár dnů později se přidal i Oracle Team USA. Byly to velmi cenné hodiny na vodě. 

 

Po úpravách na AC 72 se tým vrátil do plnohodnotného tréninku. Ztráta času byla citelná, ale zkušený tým dělal maximum. Za kormidlem se střídali skvělí jachtaři Loick Peyron, Nathan Outteridge, Santiago Lange, které podporoval taktik  Iain Percy.  V dílně již čekala nová týmová loď, která byla plnohodnotně konstruována pro létání. V posledním tréninku se ale odtrhl od předního nosníku pravý plovák a přišla katastrofa. Ztráta Andrew Simpsona otřásla všemi závodníky a tým se několik týdnů z celé pohromy vzpamatovával. Nyní musí doladit nové křídlo a co nejrychleji se vrátit do plnohodnotného tréninku.

 

EMIRATES TEAM NEW ZEALAND

 

Nový Zéland – Royal New Zealand Yacht Squadron

Vedoucí týmu: Grant Delton

Kormidelník: Dean Barker

 

Jednoznačně nejlépe připravený tým, který jako první spustil na vodu svoji loď AC 72 a velmi dobře si vedl i po celou dobu konání světové série AC 45. Tým již v minulosti dokázal pohár vyhrát a zná návod na úspěch. V čele syndikátu je expert na jachtařské projekty, Grant Delton. Ten postavil skvělý tým již ve Valnecii, kde tento tým předvedl skvělé výkony a nakonec prohrál v nejtěsnějších soubojích v historii. Během neúčasti v posledním ročníku, Dalton poslal svůj tým na Volvo Ocean Race. Na 34. ročník Amerického poháru se však připravují od úplného začátku. Dokázal zajistit jak soukromé tak i státní financování projektu. Nový Zéland si již velmi dobře uvědomuje, jak velkou roli může zisk této trofeje a následná obhajoba na domácích vodách, hrát ve státním i soukromém sektoru. 

 

Emirates Team New Zealand byl prvním týmem, který spustil na vodu svoji tréninkovou AC 72, ale také jako první dokončil loď druhé série pro ostrý start. Navíce tým těžil z dohodnuté spolupráce s týmem Luna Rossa. Nejen, že se oba týmy podílely na vývoji prvních lodí, ale zároveň spolu několik měsíců pilně trénovali ve vodách Hauraki Gulf v Aucklandu. 

 

Za kormidlem stojí nesmírně zkušený Dean Barker. Ten jako mladíček dostal v roce 2000 od tehdejšího skipera Russella Couttse obrovskou šanci, když mohl kormidlovat poslední finálový souboj, který rozhodl o celkovém vítězství v poháru. O čtyři roky později se s Russellem potkal ve finále znovu. To ale jeho velký učitel reprezentoval švýcarský tým Alinghi a opět ukázal své jasné kvality. Dean dostal šanci i ve Valencii a tam si vedl znamenitě. Nakonec nedokázal vyhrát, ale připsal si dvě finálová vítězství. Tehdy měl za taktika Terry Hutchinsona a Ray Davies měl za úkol strategii. Tentokrát Davies poskočil na post taktika a bylo to evidentně velmi dobré rozhodnutí. Dvojice Barker a Davies se skvěle doplňuje. Tým vyhrál první ročník světové série na AC 45 a obsadil druhé místo ve zkrácené druhé sérii. 

 

Tým má ze všech posádek nejvíce natrénováno na velké AC 72 a to je bezesporu obrovská výhoda. Dokáže skvěle ovládat svůj stroj létající na foilech i v průběhu halzy. Průjezd tímto manévrem bez dosednutí na hladinu může být pro zisk poháru nakonec rozhodující. Pojede se na velmi úzké trati na několik obratů a halz. Celá rozjížďka má trvat pouhých 30 minut. Zde bude hrát práce posádky a zkušenosti s lodí obrovskou roli. Podstatné bude, jak se ale tým vyrovná i se zákulisními boji. Ze strany obhájce bude velký tlak na změnu formátu a technický detailů lodi. Jako argument jistě dobře poslouží tolik omílané hledisko bezpečnosti.

 

 

LUNA ROSSA

 

Itálie - Circolo della Vela Sicilia

Vedoucí týmu: Patrizio Berteli

Kormidelník: Chris Draper

 

Tým Luna Rossa, známý jako Prada, má novou základnu v Circolo della Vela Sicilia. Principál ale zůstává stejný. Je jím velký milovník a podporovatel jachtingu Patrizio Berteli. Tým slavil největší úspěch v roce 1997 až 1998, kdy se dokonce probojoval až do samotného finále. 

 

Berteli si jako kapitána týmu vybral Maxe Sirenu. Ten má velké zkušenosti s kampaní tohoto typu a je velmi ctižádostivý. Právě on dokázal vytvořit dohodu s Emirates Team New Zealand o spolupráci na vývoji lodí a zejména na společném tréninku. To pochopitelně ušetřilo Bertelimu obrovské finance a významně posunulo tým kupředu. 

 

Sirena byl zodpovědný především za tvorbu týmu. Dokázal získat Chris Drapera z týmu Korea a Paul Campbell-Jamese, který suverénně vyhrál dvě série závodů Extreme 40. Oba závodníci pak dominovali na závodě světové série v Neapoli. O rok později za kormidlo nominoval taktika Francesca Bruni, který zde dokázal vyhrát match racing a byl druhý v celkové sérii závodu. 

 

Luna Rossa trénovala v Aucklandu se svýmy novozélandskými partnery a udělala obrovský kus práce. Porovnávaly se obě první lodě. Do stavby té druhé však šli jen Novozélanďané. Tam už porovnávání sil nebylo tak objektivní. Vše se ukáže až při ostrých soubojích. Tým zatím nezvládá manévry v plném letu na foilech, ale kdo ví, s čím nastoupí do semifinálových bojů. Potenciál má jistě velký.

 

ORACLE TEAM USA

 

USA – Golden Gate Yacht Club

Vedoucí týmu: Russell Coutts

Kormidelník: Jimmy Spithill

 

Po vítězství ve Valencii v roce 2010 bude Oracle Team USA obhajovat vítězství na domácí vodě v zálivu v San Franciscu. Tým se připravuje od samotného začátku, kdy spustil na vodu svoji první loď. Taktikem týmu je domácí závodník John Kostecki, který zná místní proudy a stáčení větru velmi dobře. Za kormidlem bude stát mladý závodník Jimmy Spithill, kterého na tento post dosadil sám Russell Coutts. Jimmy si velmi rychle zvykl na katamarány třídy A-class, dokázal vítězit na AC 45 a nyní si vede skvěle za kormidlem AC 72. Právě on se stal v minulém ročníku nejmladším kormidelníkem, který vybojoval Americký pohár. Bylo to na gigantickém trimaranu USA 17. 

 

Tým hned v počátku ztratil 5 tréninkových dnů, jako penalizaci za špionáž týmu Luna Rossa. Největší tréninkové manko ale přišlo v únoru, kdy se tým převrátil a zdemoloval svoji první loď. Celá akce stála 10 mil. dolarů a především spoustu drahocenného času na přípravu. Tým neváhal najmout další skvělé jachtaře. Tím hlavním je samozřejmě nejúspěšnější jachtař v historii Ben Ainslie, ale také např. mladý Tom Slingsby.

 

Posádka se tvrdě připravuje na obhajobu Amerického poháru. Bude to mít i přes znalost domácí vody nesmírně těžké. Soupeři budou dva měsíce závodit, aby pak jeden z nich vyzval Oracle Team USA k boji o pohár. Tým bude muset tvrdě trénovat a je pravděpodobné, že spustí na vodu obě své lodě. K vidění tak možná budou úžasné souboje Jimmy Spithill a Bena Ainsliho na létajících strojích.

 

Jachtařský grál

 

Americký pohár je nejstarší aktivní sportovní trofej na světě. Zatím od roku 1851 proběhlo 33 ročníků závodu. Vítězství okusily pouhé čtyři národy. Austrálie a Nový Zéland jednou, Švýcarsko dvakrát a USA celkem 28 krát.

 

Americký pohár není pojmenován po kontinentu, ale po lodi America, která jednoznačně zvítězila nad patnácti soupeři v závodě kolem ostrova Wight.

 

Americký pohár lze jen těžko vybojovat. Statistiky nejsou na straně vyzyvatelů. Za 33 ročníků se odjelo 128 soubojů, ale vyzyvatelé jich vyhráli pouhých 32. 

 

Americký pohár byl vyroben v Londýně v roce 1848 pro prince z Walesu. V roce 1997 vtrhli do Royal New Zealand Squadrons clubu maorští aktivisté a trofej významně poničili. Byl pak převezen do Londýna speciální eskortou letadlem první třídou. V Londýně byl za tři měsíce opět opraven.

 

Americký pohár přinesl řízení závodu na vodě. Od roku 1987 doprovází lodě čluny s rozhodčími, kteří rozhodují přímo na vodě. Dříve se spory řešily u protestní komise, což zabralo někdy i celé noci. Letošní ročník budou poprvé rozhodovat specialisté na počítačových monitorech. 

 

 

—————

Zpět