05.03.2014 13:45

Cadet - technika jízdy

Start 

Jak poznáte lepší stranu? Mám jednu velmi lehkou a rychlou metodu, kterou využívám většinou na vodách s nestálým větrem. Nejdřív se jede přesně na bójku od komise, pak zase zpět na komisi zase od bójky a na kterou stranu máte přitaženější plachty, tak tam odtud je výhodnější start. Při stání se využívají plachty a náklon (možná trošku kormidlo, ale to se nesmí). S přitaženou hlavaskou se ostří a s kosatkou se odpadá. Když potřebujete rychle odpadnout, tak se přetáhne kosatka do návětří a trochu loď nakloníte do navětří a pak to jde samo. V nových pravidlech 2005-2008, můžete odpadat s pomocí kormidla do směru ostře proti větru. Toho se dá lehce využít, aby se loď i trochu rozjela. Pří rozjíždění nejdříve přitáhněte kosatku, ta vás otočí na kurs mezi bočákem a stoupačkou a pak se loď může naklonit do závětří, aby se dostala zpět na kurz ostře proti větru. Při zhoupnutí se přitáhne hlavní plachta a loď se rozjede. Je důležitý, abyste vždy byli tak o dvacet centimetrů před zbytkem pole – mít i minimální náskok hned po startu má ohromné výhody. A je velmi nepravděpodobný, že vy byste byli přes čáru o dvacet cm a ostatní ne! Po té se musíte 100% koncentrovat jen na svojí jízdu a mít loď nastavenou optimálně do daných podmínek. Takto si loď nejlépe připravíte před startem s kamarádem a pak oba víte jak dotáhnout kosatku atd.. Když se Vám start nepovede, musíte zase na druhou stranu přemýšlet jen o tom, jak z toho ven. A pokud skončíte pod polem, tak jste v pytli. Proto mějte vždy 20 cm náskok!
Ve vlnách: To si dávejte pozor na místo mezi loděmi, protože jedna s vlnou sklouzne na tu druhou a jsou obě v pytli. Taky rozjíždění trvá déle, zvláště ve slabém větru při vlnách je potřeba se rozjíždět na bočák a pak vyostřit. Většinou je čára více prověšená, protože lodě ve vlnách více splouvají.

Obraty

Obrat musíme velmi přizpůsobit podmínkám, ve kterých jezdíme. Zásadní pravidlo je, čím více fouká tím rychlejší obrat. Ovšem musíme si dávat pozor i na změny, protože když točíme se změnou, tak pak děláme obrat třeba o 80° a ne o 90°, tím se obrat zrychluje. Také když se točí do poryvu, pak se loď musí co nejrychleji srovnat, kvůli maximálnímu využití zesíleného větru.
Při slabém větru: Lepší je si vždy uvědomit dopředu, kdy budete točit (například když přichází poryv se změnou), abyste se mohli včas přemístit. Když máte trošku času, tak je dobré loď naklonit lehce do závětří, ta pak začne ostřit, povolíte kormidlo, aby mohla začít sama ostřit. V tom momentě zhoupnete loď na sebe (třeba vylezete na návětrný board nebo začnete vyvažovat), samozřejmě vám s tím musí pomoct kosatník, který v tu chvíli přelézá do návětří. Kosatník, také podrží kosatku a jakmile se profoukne z druhý strany, tak jí začne postupně přetahovat, aby se se závěrečným zhoupnutím dotáhla. Jakmile je kosatka profouklá z druhý strany, měla by být loď nakloněna maximálně do budoucího závětří. To znamená, aby byl minimálně board ve vodě. Poté kormidelník lehce přeleze, bez toho aby si v lodi stoupal a loď srovná rychlostí odpovídající podmínkám. Je důležité aby: Náklony byly dělány plynule a bez dalšího hýbání s lodí (kinklání atd..). Také posádka by měla být sehraná, aby kosatník věděl, kdy má přelézt a přetáhnout kosatku.
Náklony by měl hlavně dělat kormidelník, aby měl kontrolu nad lodí.
Při silnějším větru: Je důležité, aby posádka přelézala najednou! Také doba podržení kosatky v návětří se se sílícím větrem snižuje, ale neměla by se klepat. Menším kosatníkům pomůže, když dotahují návětrnou otěž tak, že ji chytnou před průvlakem a druhou rukou za zásekem, je to
potom lehčí dotáhnout.
Ve vlnách: Je ještě důležitější, aby posádka přelézala najednou! To co ztratíte na plochý vodě při obratu, si tak 3-5krát vynásobte a dostanete to co ztratíte ve vlnách, zvláště ve slabém větru! Obrat děláme na vlně, jak asi mnozí víte. Toť jednoduchá teorie, ale je to mnohem komplikovanější. Začne se jako při normální jízdě. Do vlny se ostříte, a pak z vrcholu neodpadáte, jak by jste to udělali normálně, ale naopak jdete do obratu.
Je však nutné obraty neustále trénovat. A kdykoliv máte chvilku času, tak si je zkoušet pořád do kola. Bohužel, jak Vás znám, tak to moc neděláte!

Vytahování spinakru

Je hrozně jednoduchý chce si to jenom trošku nacvičit.
Vytahování: Peň nandavejte už na stoupačku. Nyní je dovoleno množství vymožeností, aby se dal nandat během chviličky (3-4 vteřiny). Jinak se dá stihnout nandat během vytahování. Když kosatník nandává peň, kormidelník se musí posunout dozadu, aby se nezanořila špička. Co nejdřív při nebo po otočení bójky si vezmete výtah (je dobrý si na konec výtahu dát velkou kuličku) do ruky a taháte. Měli byste si stoupnout a na dvakrát to vytáhnout. Když kormidelník tahá, kosatník si stoupne, podrží peň na kosatce, přitáhne návětrný lem spinakru na peň a otěž dá pod háček a zasekne do záseku (podle rok starých pravidel je možnost někde kolem vantu mít zásek na spinakr). Mělo by to být utažený, tak aby peň se nedotýkal kosatky, ale aby zase jí byl co nejblíže - na bočák. A závětrná otěž je zaseknutá už od doby, kdy se u závětrný bójky uklízí. Při tomto způsobu vytahování na bočák je výhoda, že vytáhnete a je nafouklej. Při silnějším větru akorát mějte vyseklou závětrnou otěž. A na zaďáka kosatník tu návětrnou otěž přitáhne trochu víc, aby se spinakr nafoukl a pak ji předá kormidelníkovi.

Stahování

Jsou dva způsoby. Buď to kormidelník sundá peň a kosatník akorát stáhne spinakr (tak jsem dělal spíše já). Druhej způsob je, že kosatník sundá peň, vy mezitím držíte spinakr nafouknutej a on ho potom stáhne (Miro a já v silnějším větru). Před stahováním vždy zkontrolovat výtah od spinakru. A kosatník při stahování stojí! Měl by to zvládnout stáhnout každej kosatník na třikrát.

Halzy

Protože to neni zas tak těžká věc, tak vám napíšu jenom pár zásad, abyste se necvakli. A pro co nejrychlejší halzu, je nutný udělat všechny změny na pni, který jsou povolený.
Ve slabém větru: Když moc nefouká, tak je dobrý mít trochu nakloněnou loď, nejdřív naklonit do navětří, tím loď začne odpadat a v podstatě udělá halzu sama. Po přehození v tomto náklonu (teď už ale do závětří) zůstat, aby se líp dal udržet nafouknutý spinakr. V žádném případě se loď nesmí začít kymácet. Jenom mírný náklon na sebe před halzou a po halze si hezky (velmi opatrně) hačnout!
Ve silném větru: Hlavní co mi dělalo problémy je, že halza se dělá při maximální rychlosti lodě!. Vždy, když jedete z vlny. Loď by měla být v rovině. Kormidelník by měl stát, každou nohou u jednoho boardu. Taky byste měli mít co nejvíc vytaženou ploutev, tak aby prošla pod kikingem. To hodně pomůže hlavně při ostřejší halze! Na začátku halzy, musíte přitáhnout obě otěže spinakru, tím vlastně jakoby pumpnete a loď se ještě víc rozjede. Takto přitažený spinakr musíte držet do konce halzy, jinak vám začne lítat ze strany na stranu a házet s lodí, a pak se cvaknete! A kosatníci nesmějí zapomenout vyseknout kosatku.

Stoupačka

Stoupačka je velice složitá věc. Když máte dobrý start, tak se dá moc zkazit, že jste zase v pytli. A když máte špatnej start, tak se to těžko dá dohnat (většinou). Ale to asi všichni víte. Je důležitý abyste si před startem udělali taktiku na první stoupačku (minimálně) a pak ji upravili podle startu. Lex, kterýho většina z vás nezná, si myslí, že je dobrý si udělat priority. Jinak to je hodně hodně dobrej Australskej trenér. A vytvořil podle toho tabulku. Jinak 1 je nejdůležitější a 5 nejméně podstatná.

Situace Jízda v čistém větru Správnou cestou Hlídat lodě Bojovat a škodit
Mírný vítr 1 2 4 4
Silný vítr 2 2 4 3
Nestalý vítr 3 1 5 1
Stálý vítr 2 4 4 3
Jste vpředu 3 2 1 2
Jste v zadu 1 2 5 4
Jste rychlejší  2 2 2 2
Jste pomalejší 1 1 4 4


V zásadě s tím docela souhlasím. Teď trochu k technice. Neustále se soustřeďte. Dívejte se jen na tři věci a starejte se jen o ně. Zaprvé: technika jízdy – stoupavost, rychlost, nastavení plachet... Za druhý: taktika – neustále sledovat změny a poryvy. Za třetí: soupeře a celý pole. Protože jedině podle ostatních soupeřů a bójek může být vaše taktika úspěšná! Při slabém větru: Dávám větší důraz na taktiku a soupeře. To mi zabere tak 80% veškerýho času. Vždy jedním okem zkontroluju bavlnky možná nastavení plachet, ale jinak celou dobu vymýšlím kam jet. Na plochý vodě vždy, sedíme co nejvíc ve předu. Kormidelník by měl sedět tak vepředu, že sotva dosáhne na pínu. Když budete veškerou váhu koncentrovat do těžiště lodě (tzn. být co nejvíc ve předu), tak se vynoří obrovská plocha dna zádi a loď se stane lépe ovladatelnou (líp se točí) a snížíte odpor vody. Ovšem nesmíte to přehnat, aby se vám nebořila špička (i když myslim, že to se nikomu nepodaří). Minimalizujte pohyb v lodi! Když přelézáte tak zlehka! Mírné pohyby kormidlem, spíše manévrovat pomocí náklonů. Jinak loď mějte pořád v rovině! Možná tak při 1- 2 metrech se může trochu naklonit, aby byly plachty jen na jednu stranu. Ale většina (spíš) všichni to nakláníte moc brzo a víc něž je potřeba. Pak ztrácíte! V středním až silným větru: Naopak kladu větší důraz na techniku. Vyjíždění vln a kontrolování bavlnek pro maximální ostření a rychlost, to mi na moři zabere nějakých 70% času. Zbytek zase využívám na taktiku a soupeře. Ve středním větru je kormidlo brzda! Tzn. Jezdit bez náklonu a pohybovat s kormidlem jemně. Sedět zase hodně vepředu (kosatník nalepenej na vantu a kormidelník na něm). To vám pomůže k lepšímu vyvážení a stoupavosti.
Ve vlnách: Pár zásad. Sedět co nejvíc u sebe. Posouvat se neustále dopředu dozadu, aby když jedete do vlny, jste vynořili špičku a zase na vlně rychle zpátky (co nejvíc dopředu). Buďto se musí kosatník hýbat PŘESNĚ s kormidelníkem, a nebo ať se radši nehýbe. V podstatě, kdyby jste jeli rovně a pracovali jenom s plachtama, tak je povolujete se zpomalováním lodě a přitahujete s rozjetím lodě z vlny. Ale do toho ještě musíte ostřit do vlny a odpadat z vlny, aby jste minimalizovali dráhu ujetou do kopce. Těmto změnám kurzu musíte přizpůsobit práci s plachtama. Když jdou vlny trochu z boku, musíte vršek vlny vždy razantně prorazit špičkou (vyostřením). Jinak čím větší vlny, tím víc dozadu, aby se vám nebořila špička.

Bočák

Slabý vítr: Je důležitý, abyste měli co nejrychleji nafouknutej spinakr! Myslim, že když to budete dělat tak jsem psal, tak by se vám to mělo podařit. Když budete nejrychlejší, můžete na tom předjet jednu dvě lodě v pohodě, ale hlavně získáte návětrnou pozici. A nebo naopak nikoho nepředjedete a oni předjedou vás. Jinak jsem si spinakr vedl sám a kosatník měl hlavní plachtu. Když kosatník drží hlavasku, měl by jí mít v závětrný ruce – při potřebě, přeleze asi třikrát rychleji do návětří! Aby se kosatník naučil ovládat hlavasku, tak je potřeba to trochu nacvičit v silnějším větru. Například já jsem s Honzou při tréninku přejel celý Lipno se spinakrem na bočák
a neustále mu říkal přitáhni, povol. Pak už jsem s tím neměl nikdy problém. Ploutev vždy vytažená většinou tak 1⁄4 - 1⁄2 a volnější kiking. Spinakr snažte tahat hodně do návětří, tak 10-20 cm od kosatky. Silný vítr: Peň by se neměl dotýkat kosatky. Při náklonu povolujeme nejdřív kosatku ( na cadetu je hodně malá, tak stačí aby byla trošku povolenější), potom hlavasku (kosatník musí poznat, kdy má začít povolovat) a když už to jinak nejde, tak nechat proklepnout i ten spinakr – furt lepší než se cvaknout, že? Ovšem nejlepší na zesílení větru je odpadnout! Jakmile cítíte, že už to přestáváte zvládat, tak trochu povolíte hlavasku, loď se srovná a vy odpadnete a zpět dotáhnete hlavasku. Z vlastní zkušenosti vím, jak moc důležitý je pohyb dozadu. Jakmile trochu přifoukne (při ostrém bočáku stačí 5-6m/s), musíte se posouvat dozadu. Pak se vynoří špička a loď se dostane do skluzu. Je potřeba to vyzkoušet, ale když se vám to povede, tak objevíte ten obrovský rozdíl v rychlosti a určitě se vám to zalíbí.
Ve vlnách: Ty s tou lodičkou docela házej. Chce to se nenechat rozházet a vyvažovat pořád naplno a akorát kontrolovat náklon pomocí plachet. Jinak když trošku více fouká, tak se chytí jedna vlna a dojedete na ní až k další bojce. Na vlnách se skvěle předjíždí, protože vlnu chytnete dřív než loď před váma, a když nebude dost včasně reagovat, nebo se mu nepovede tu vlnu chytit, tak ho normálně nadjede! Jinak tu vlnu chytnete tak, že pojedete trošku ostřeji (rozjedete to), jakmile vás začne nabírat (ta vlna), tak se posunete dozadu, pumpnete se spinakrem a hlavaskou a odpadnete s vlnou (vše v podstatě naráz). Pak už jenom surfujete na vlně.

Zadní vítr

Spinakr taháme do návětří co se dá do té míry, kdy peň přesáhne optické prodloužení ráhna. Oba spodní konce spinakru by měly být stejně vysoko. Povolený kiking tak, aby se zadní lem hlavasky otevíral a hýbal se. Na náklon do návětří jsou dvě teorie. První je, že máte mít dokonale vyváženou loď, a když byste pustili kormidlo, tak loď pojede stále rovně. No a druhá je, jezdit s lodí hodně nakloněnou do návětří, spinakr tahat trochu víc do návětří a tím pádem i dotahovat víc závětrný lem od spinakru, aby se neklepal. Ta druhá možnost je dobrá, když potřebujete jet na čistýho zaďáka, nebo dokonce pod kurz po větru a myslim, že je trochu rychlejší. Taky by se mělo sedět hodně vepředu. Zase co to dá, tak aby se vám nebořila špička. Silný vítr: Důležité je, se posouvat dozadu. Pak se totiž vynoří špička a loď se může dostat do skluzu. Jakmile Vám začne spinakr dělat neplechu (lítat ze strany na stranu), tak ho musíte přitáhnout a dát si trochu níž peň. Když to fouká moc a loď se hodně houpe, tak pomůže, když si kormidelník sedne na jeden board a kosatník na druhý (rozložení váhy) a trochu zastrčit ploutev třeba na 3⁄4 - 1⁄2 vytažené. Obě metody loď můžou trošku zpomalit, takže to využívejte s rozvahou. Nezapomeňte, že náklon lodi na zaďáka děláte jenom spinakrem. Nemějte moc povolený kiking, aby hlavaska nešla do vrtule.
Ve vlnách: Na vlnách se jezdí takový slalom. Pohyby na lodi: Když vás vlna nabírá nebo se začne bořit špička, tak se posouváte dozadu, klidně až za klemy na spinakr. Když naopak, potřebujete z vlny spadnout (jste na vršku a pomalu jí začínáte ztrácet) tak se posunete hodně dopředu. Ale nesmíte to přehnat, aby se vám nezabořila špička. Práce s plachtama: Jakmile vás začne vlna nabírat, tak přitáhnete (pumpnete) se spinakrem, tak aby se vám nezaklepal, a hlavaskou, ve stejné chvíli, kdy jdete dozadu. Spinakr by se měl skoro přilepit na kosatku. Hlavaskou cuknete na zadobočák, až bočák. Pumpování musíte přizpůsobit síle větru. Čím více fouká, tím agresivněji a více! Náklony a směr lodě: Spinakr přetáhnete do závětří, tím se loď nakloní trochu do závětří, vyostří a zrychlí. Takhle si počkáte na vlnu. Jakmile vás začne nabírat, tak natáhnete spinakr do návětří (pumpnete), loď nakloníte do návětří (hodně) a necháte loď odpadnout na směr pod kurz po větru (jako byste chtěli dělat halzu). S vlnou se vždy snažte odpadnout co nejvíce. Toho docílíte náklonem do návětří (teprve když máte board ve vodě, tak je to dost nakloněný do návětří). Kormidlo musíte nechat volný, aby loď mohla opadnout. Jakmile vlnu ztrácíte, tak zase náklon do závětří a znovu.

Objíždění bójí

Návětrná: Dávejte si vždycky pozor na povolování hlavasky. Už se mi mockrát stalo, že jsem jedničku ťukl koncem ráhna při povolování hlavasky. Když nemůžete na návětrnou bojku vystoupat, tak udělejte takové esíčko (s Billem tomu říkáme Pipa manévr). Jste asi tak půl až metr pod lay – line těsně před bójkou - cca 2 metry. Malinko si odpadnete (tím loď trochu rozjedete) a nakloníte do závětří (tím loď vyostří). Tímto vyostřením dostanete špičku lodě nad bojku. Pak loď zhoupnete přes osu na sebe a bojku obkroužíte. Jinak by měl být kiking povolený už před odpadáním. A za bójí nejlépe odpadnete povolením hlavasky a náklonem do návětří. Kosatku můžete nechat klidně utaženou, protože vás otočí. Ve vlnách si dejte pozor na pohyb bójky. V jednu chvíli je tam a pak zase tady.
Raumová: Co nejvíce věcí si připravte před bójkou, protože když máte vnitřní pozici, tak nad vás budou hnedka najíždět ty za váma. A když vás nadjede jeden, tak potom už všichni! Při spodním oblouku se snažte si získat co nejvíce místa u bójky, pak se vám bude lépe bránit návětrná pozice. Při slabém větru si můžete sundat pěň těsně před halzou, nebo si ho rovnou přendat (to je dobrý dělat při halze ze zaďáka na bočák). Taky otěže od hlavasky si můžete přišlápnout nohou, takže po halze máte přitaženou a nafouknutou hlavasku.
Závětrná: Určitě musíte objíždět první u bójky (vnitřní), protože jedině tak máte možnost si za bójkou otočit. Určitě jako vnitřní si vyřvěte co nejvíce místa. Když pořádně zařvete, tak to místo většinou dostanete a víc než byste potřebovali. Najíždějte si metr až dva od bójky. Když by se vám tam někdo chtěl nacpat a nemá tam co dělat, tak ho normálně odstrčte (zabránění kontaktu – povoleno). Pak si loď v klidu nakloňte do závětří, hlavasku přitahujte rychleji (otočí vás, jako kosatka na jedničce) a plynule vyostřete. Za bójkou, při srovnávání lodě, udělejte to stejný esíčko, jako když nemůžete vystoupat na jedničku. Kosatku mějte volnější a dotáhněte ji až při srovnávání lodě. Ve slabším větru vám musejí kosatníci pomoct s náklonem do závětří, při objíždění bójky. Kiking dotahujte až těsně za bójkou. Při proudu proti větru je dobrý nechat vytaženou ploutev, při míjení značky. Jinak vás proud nemilosrdně vytlačí na bojku.

Zastavení

Hodí se hlavně a jenom na startu a při hromadném dojezdu k závětrné značce. Při startu (na stoupačku) se třeba potřebujete dostat do nějaký mezery na čáru. Loď před tím musíte rozjet, aby ten komu najedete do závětří neměl šanci odpadnout a tímto způsobem vás tam nepustit. Plachty musíte mít většinou naplněný do poslední chvíle. Když už dosáhnete setrvačností proti větru požadované výšky (dopředu), tak musíte agresivně zabrzdit. Kosatník vysekne kosatku a kormidelníku doslova narve hlavasku na závětrný vant. Tím se loď nejen zastaví, ale taky trochu nabere na výšce (do návětří), protože do ní fouká z druhý strany. Pak hlavasku pustíte a otočíte se zpět na kurz ostře proti větru, abyste se mohli v tu správnou chvíli rozjet.
Na zaďáka musíte akorát dobře odhadnout situaci, abyste na zabrzdění před závětrnou bójkou vydělali. Pak akorát přitáhnete hlavasku na střed a “skočíte” co nejvíce dozadu. Pozor na to, že na zaďáka se loď dlouho a pomalu rozjíždí! Tak abyste potom něco neprošvihli!

Couvání

To asi všichni umíte a kdo ne, tak se to může lehce naučit. Ale zkuste couvat proti větru. Jde to ztuha, ale jde (je to docela sranda). Touhle formou si můžete mezi rozjížďkama hrát s tou lodí (couvání, zastavení, točení se atd..). Místo toho, abyste hloupě jezdili sem a tam, tak se při takových “hrátkách” naučíte tu loď ovládat!

Trim

Ten se velmi těžko vypravuje, ale dobře se ukazuje. Takže někdy někde si mě klidně odchytněte a já vám to ukážu na vytažených plachtách. Jinak tahle tabulka je převážně na Quantumky, protože s nima mám největší zkušenosti. U plachet od Konyse, co jsem se tak díval, většinou neměly žádné varhánky – ani moc povolený a hlavně nic přetažený??? ve slabým větru. U konysek máte výhodu, že jsou většinou plošší, takže se z nich při silném větru dá udělat slušná placka. Při silném větru byste neměli povolovat hlavasku za roh lodi, aby zůstala v rovině. Když už to prostě nezvládáte, tak dorvěte cunningham, spodní lem, a když to nebude stačit, tak zaklonit.

Hlavní plachta:

Vítr Výtah hlavní Kiking Spodní l. Přední l.
Slabý Tak aby nikde nevznikaly faldy ze shora dolu. Naopak podélné nevadí. Volný. Zadní lem by se měl v poryvu malinko otevírat. Aby nebyly varhánky od ráhna nahoru. * Maximálně volný
Střední Teď už by měla být vytažena po horní značku (přesně). Aby mírně pracoval zadním lem. Jinak horní bavlnka na zadním lemu by se měla zalamovat v 70%. Dotaženější. Už můžou být lehký varhánky od spodku stěžně podél ráhna. Volný.
Silný Tak vysoko, jak můžete. Dotažený, když přestáváte zvládat, tak malinko povolit. Se zesilujícím větrem dotahovat a dotahovat. Utahovat jako poslední!!! Ale když to prostě jinak nejde, tak ho dorvěte.
Vlny Tady se nic nemění. Akorát ve slabým větru je důležitý, aby plachta byla volná ve směru od shora dolů. Volnější než ve stejných podmínkách na plochý vodě. Při vyjíždění každý vlny by se měl otevřít zadní lem. Podle větru. Maximálně povolený, ale aby nebyli varhánky od ráhna. Při zesilujícím větru dotahovat, aby loď byla v rovině. Dotahovat trošku dřív než na plochý vodě. Začínat s tím už při středně- silným větru.


* Při extrémně slabém větru je možnost spodní lem hodně utáhnout. Tím zploštíte břicho plachty, která pak nepotřebuje tolik větru na nafouknutí.

Jinak hlavasku máme přitaženou na středu, když je slabý vítr tak by měla být povolenější a na plachtách konys se vozí povolenější. Vždy mezi rozjížďkama zkontrolujte mesmarku, abyste neměli hlavasku moc vysoko nebo nízko.

Kosatka

S tou si musíte neustále hrát, když jedete při tréninku v souboji, abyste si našli to nejlepší nastavení. V podstatě závětrnou otěží ovlivňujte spíše zavření zadního lemu a návětrnou stoupavost. Čím více kosatka je utažená ke stěžni tím více stoupe. Ale to jen do určité chvíle, pak se příliš zavře a loď se zastaví, tím klesne vztlak na ploutvi a loď stojí a splouvá. Ve vlnách jí mějte otevřenější. Dávejte si pozor na výtah od kosatky a spinakru, často se stává, že jsou do sebe zamotají už při vytahování kosatky, a pak nejde vytáhnout spinakr. Taky nesmíte mít jakkoliv překroucený otěže, to vyvádí se zadním lemem hrozné věci.

Spinakr

Akorát na zadní vítr byste měli mít oba rohy stejně vysoko. Tahejte ho hodně do návětří! Vždy před každým startem zkontrolujte, jest-li ho máte dobře navázaný a nezamotaný.

List, ploutev, dno

List podle nových pravidel musíte mít vždy téměř kolmo dolu. Ploutev na bočáka vytažená většinou tak do 1⁄2, na zadobočáka 3⁄4 a na zaďáka celou. Na list, ploutev a dno si dávejte pozor. Říká se, že jsou to takový plachty pod vodou tzn., že extrémně záleží na každým detailu profilu každého z nich. Určitě nekvalitní ploutev (oškubaná, rozseklá ...) může ve výsledku znamenat několik metrů. A když si vezmete, že na startu 20cm rozhodne jestli budete 20. nebo 40., je to opravdu důležité (jako nastavení plachet)! Dno se upravuje dvěma způsoby. Buďto ho máte nastříkaný barvou, a pak brousíte, je potřeba končit šmirglem 1000-1200. Druhý způsob je, když máte novou loď s tím “gelkoutem” na dně, tak to akorát pořádně umýt, a pak to přetřít speciálním prostředkem na údržbu plastů, nejlépe s teflonem když se budete chystat na moře. Při první metodě by se na dně měla držet voda (podle toho taky poznáte, kde už je zbroušený), ta druhá metoda naopak vodu odpuzuje. Taky si nikdy nezapomeňte zkontrolovat jest-li nemáte na listu nebo na ploutvi přichycený nějaký chaluhy.

Můj trim

Toto je jenom orientační a platí to pouze pro lodě od Lejhance, protože všechny ostatní mají
odlišné tvary jak dna tak hořejšku, dokonce i zrcadlo je jiný, a v podstatě to nejde změřit tak, aby to fungovalo pro všechny typy kadetů. Uvedené údaje berte s rozvahou a pouze jako orientační. A pamatujte, že nejvíce udělá správně utažená kosatka!

  žebříčky záklon takeláž komentář
Slabý vítr do 4m/s 1 142,5 14,5 Velmi osvědčené.
Střední vítr 6-10m/s 2–3 144   Méně měření
Vlny 3     Maximální záklon, abysme těžiště dostali co nejvíce dozadu.


Žebříčky

Po zkoušení jsem si vytipoval 3 pozice na žebříčkách, které jsem používal. Záklon: Ten jsem měřil tradičním způsobem – metr od patky nahoru a tam odtud k úchytu kosatk

Takeláž

Údaj o dotažení výtahu na kosatku, měřeno měřákem Supre Spars.
V silném větru jsem moc nejezdil, tak vám neporadím.
No to by bylo asi tak všechno. V případě dotazů se na mě kdykoliv obraťte.
 

Petr Fiala - Pefi

—————

Zpět


Cadet

/album/cadet-technika-jizdy/c-9-3-14-jpg/

—————

/album/cadet-technika-jizdy/c-7-3-14-jpg/

—————

/album/cadet-technika-jizdy/c-5-3-14-jpg/

—————

/album/cadet-technika-jizdy/c-6-3-14-jpg/

—————

/album/cadet-technika-jizdy/c-8-3-14-jpg/

—————

/album/cadet-technika-jizdy/c-10-3-14-jpg/

——————————