18.09.2013 11:16

Melges 24 - jízda v pěti

 

Zanícený propagátor třídy Melges, dvojnásobný Mistr světa  a dvojnásobný Mistr Evropy Federica Michetti, v součastné době zástupce Devoti Sailing pro Itálii, který má na starost hlavně distribuci, technickou a sportovní pomoc, nabízí rady jak jezdit na Melgesu v pěti.

Federico samozřejmě netvrdí, že tento způsob je ten jedinej nejlepší, ale je určitě zajímavé si poslechnout názory od Mistra světa. Jedině pravidelný a dlouhodobý trénink je klíčem ke zvládnutí všech manévrů a jedinou správnou cestou, jak se neustále zlepšovat.


Rozdělení na lodi Melges 24 podle Federica.

č.1  Bowman
č.2  Mid Bowman
č.3  Trimer
č.4  Taktik / Jib Trimer
č.5  Kormidelník

START
Abolutní ticho počas celé předstartovní procedury, jedině č.4 a kormidelník spolu komunikují.

č.1 vyčistí kýl ( je-li potřeba ) poslední minuty před startem a zaujme pozici dle síly větru

č.2 sleduje a hlásí čas, nejčastěji posledních 5 minut po 10 sec, poslední minutu po 5 sec, posledních 15 sec po vteřině. Je důležité mít čistý a jasný hlas.

JÍZDA PROTI VĚTRU ( UPWIND )

Správné nastavení a trim lodě závisí na podmínkách.

č.1 reguluje cunningham a kiking, hlídá a sleduje oknem v kostace lodě v závětří

č.3 hlásí poryvy a významné vlny, je velice důležité, aby komunikoval s kormidelníkem o trimu, zejména pokud vítr zesílí nebo zeslabuje. Pak je potřeba pracovat s backstay, otěžema a vozíkem. ( nejdůležitější ovládací prvky na Melgesu při jízdě proti větru )

SPINAKER ( HOIST )
(návětrná značka)

Všichni by měli vyvažovat co možná nejvíce a co nejdéle.

č.1 povoluje kiking těsně před odpadnutím. Je velice důležité mít výtah spinakru před salingem. Trimuje kiking a spodní lem ( outhaul).
Bere spinaker z kokpitu a připraví ho na palubu. Dává pozor aby byl neustále pod kontrolou a nespadl do vody.
Během toho č. 2 táhne za tack line a zaseká ji v předpřipravené poloze. (Je třeba mít značku na tack line).
V silném větru č. 2 provádí všechny úkony z relingu. Ostatní vyvažují naplno.

(pomocná návětrná značka)

č. 2 bere do ruky výtah spinakru

č.1 během vytahování pomáhá rozbalovat spinaker, zvláště pomáhá tacku okolo vantů a upínaček, dává pozor na roztržení a hlavně kontroluje, aby se spinaker nedostal do vody.
( VELICE DŮLEŽITÉ )

č.3 ve stejném čase vytáhne peń ( bowsprit). Jestliže vytahujeme spinaker mezi vantanma, je třeba chvilku počkat, taháme-li venkem( klasický způsob) je třeba tahat co nejrychleji.

č.4 trimuje spinaker

TĚSNĚ PO BOJCE

č.1 roluje kosatku, trimuje kiking, spodní lem a cunningham, pak kontroluje návětrnou spi otěž a připravý ji na případnou halzu

č.3 přebírá spinaker

JÍZDA NA ZADNÍ VÍTR ( DOWNWIND)

Je třeba dávat pozor na správnou pozici posádky, slabý vítr co nejvíce dopředu, se zesilujícím větrem se přesunujeme dozadu. Ve velice silném větru STOJÍ č. 2 a 4 za kormidelníkem.

HALZA ( GYBE )

Je důležité provést houpanou halzu, jestli to podmínky dovolí.

č.3 pouští spinakrovou otěž a bere si novou, ve slabém větru je třeba pouštět starou otěž  později, než v silném. Po celou dobu halzy je třeba mít loď pod kontrolou, halzu vyjíždět plynule ve správném úhlu.
Ve velice slabém větru pomáhá č.1 přetáhnout spinaker před kosatkou.
V silném větru naopak č.1 pomáhá dotahovat závětrnou otěž.

STAHOVÁNÍ SPINAKRU (DROP )
(závětrná značka )

č.1 reguluje cunningham a spodní lem, těsně před manévrem

č.2 odroluje kosatku a zasekne otěž tak aby byla kosatka již natrimovaná na nový kurz

( stahování do návětří )

č.3 dává povel ke stažení spinakru, pouští otěž ( kite sheet)

č.2 tahá za návětrnou otěž a přetahuje spinakr do návětří

č.1 odsekne tack line a bowsprit ( v silném větru maličko později)

Když je spodní lem spinakru pod kontrolou ( OBA ROHY U SEBE )
č.3 pouští výtah spinakru a č. 1 a 2 stahují spinaker do lodě.

č.1 pak  uklidí spinaker do koše nebo do vnitřku lodě, jeho práce nekončí, dokud není celý spinaker v lodi i když loď již ostří a je potřeba lidí v návětří, vaše povinnost je dobalit plachtu.

Pamatovat na zasunutí pně (bowspritu). Je- li vše hotovo, jdeme okamžitě tvrdě vyvažovat. Je to nezbytné hlavně prvních 5 minut po otočení bojky.

(stahování během halzy MEXICAN )

Během halzy č.3 přitáhne spinakrovou otěž a č. 2 bere závětrnou otěž, přitahuje a drží  spinaker. Po halze  č.3 odsekne výtah a č.2 stahuje spinaker dolů.

č.1 vysekne tack line, až když je spinakr úplně pod kontrolou ( pozor, aby spinakr nespadnul do vody )

č.1 pomáhá se stahováním, uklidí spinaker do koše nebo do vnitřku lodě, jeho práce nekončí, dokud není celý spinaker v lodi i když loď již ostří a je potřeba lidí v návětří, vaše povinnost je dobalit plachtu.
Pamatovat na zasunutí pně (bowspritu). Je- li vše hotovo, jdeme okamžitě tvrdě vyvažovat. Je to nezbytné hlavně prvních 5 minut po otočení bojky.


( stahování do závětří )

Buďte maximálně opatrný. Jestliže spadne závětrný roh do vody, hrozí roztržení spinakru.

č.3 předává otěž č. 4

č.1 odsekne tack line a peň ( bowsprit)

č.3 přitahuje spodní rohy k sobě, a když je spinaker pod kontrolou,
č.1 odsekne výtah ( dává pozor, aby byl spinaker vždycky v lodi, popřípadě přidrží výtah spinakru, dokuď nebude spinaker zase pod kontrolou)
Jestliže je to nutné, pomáhá č.2

č.1 uklidí spinaker do koše nebo do vnitřku lodě, jeho práce nekončí, dokud není celý spinakr v lodi i když loď již ostří a je potřeba lidí v návětří, vaše povinnost je dobalit plachtu.

Pamatovat na zasunutí pně (bowspritu). Je- li vše hotovo, jdeme okamžitě tvrdě vyvažovat. Je to nezbytné hlavně prvních 5 minut po otočení bojky.

Zvládnout všechny manévry vyžaduje pravidelný trénink. Každá vteřina, kterou ušetříte zvládnutím těchto manévrů vám přinese posun ve výsledkové listině. Rozdíly v lodích jsou tak minimální, že 30 sec může být rozdíl mezi první a druhou skupinou. Každý ví, že ztráta tří metrů u bojky se po otočení  zněkolikanásobní, zvláště, startujeme- li v poli vyrovnaných lodí, kterou flotila Melgesů bezesporu je.

fm

 

—————

Zpět