24.11.2013 22:22

Pirát

iRegata.cz se tentokrát zaměří na trim plachetnice Pirát. U beztrapézových lodí tohoto typu, nedovolují technická pravidla přílišné dotažení kosatky ke středu lodě. Proto se kosatky šijí velmi ploché a vozí se poměrně dotažené. Max. povolení na otěži 3 cm. Hlavní plachta je bohatší a často se vozí 10 až 15 cm od osy lodě.

Na stoupačku je třeba jezdit velmi ostře k větru a dbát na to, aby vám kosatník nebránil ve výhledu. Je buď vevnitř, nebo více vysednutý na boku. Jestliže vítr zesílí, pak je třeba loď udržet v rovině, uvolnit hlavní otěž a stoupat. K tomu použít kiking ke kontrole zadního lemu hlavní plachty.

U Piráta je velmi důležité přesné nastavení. Na rozdíl od high-performance lodí, kde je rychlost poměrně srovnatelná, záleží u této lodě na každém detailu.

TRIM

Slabý vítr
Velmi ploché plachty. Minimální odpor, větší twist (přetočení) než ve středním větru. Průhyb stěžně v palubě. Podpořeno úhlem sálingů, aby se stěžeň při vyndání klínů ohnul. Napětí takeláže 330 až 400 lbs. Kosatkové jezdce dostatečně vzadu. Kosatka plochá a přetočená. Loď v rovině (náklon jen ve velmi slabém větru), ale nepřehoupnout do návětří! Kiking volný, jen zaseknutý, aby se při houpnutí a v obratech nezvedalo ráhno. Zadní lem poměrně otevřený.
Posádka maximálně vpředu, aby bylo zrcadlo lodě venku z vody. Kosatník až k vantu, ale pozor na trysku mezi kosatkou a hlavní plachtou. Stěžeň s minimálním záklonem a prohnutý pomocí vyjmutí klínů, za podpory sálingů. Plochá hlavní plachta s dotaženým spodním lemem. Přední lem absolutně volný. Nezasekáváme hlavní otěž. Ploutev maximálně spuštěná.
Maximálně stoupeme, ale rozhodně nesmíme přestoupávat. Při zeslábnutí větru odpadáme. Jestliže vítr zcela zeslábne, pak povolíme obě otěže a jedeme jen na rychlost. Loď maximálně v klidu. Žádné zbytečné pohyby. Kosatník drží loď v rovině. Kormidlujeme s pínou kolmo na páku za sebou na palubě. Minimální výchylky kormidla.

Střední vítr
Plošší kosatka a hlubší hlavní plachta. Zejména pak ve vlnách. Hlavní plachta téměř bez twistu. Dotažený kiking. To zajistí maximální stoupavost lodě. Stěžeň podepřený klíny se standardním průhybem. Základní nastavení. Spodní lem volnější. Zejména ve vlnách. Přední lem volnější. Jen vyhladíme varhánky.
Kosatkové jezdce více vpředu. Mírně zavřenější plachta s menším twistem a hlubším profilem. V předním lemu vyhlazené varhánky. Nepřepínat!!!
Ploutev maximálně sklopená.
Jedeme maximálně ostře a v poryvech přestoupáváme. Loď je těžká a s odpadnutím tolik neakceleruje. Jedeme tedy spíše na výšku. Maximální práce posádky. Vyvažujeme v poryvech. Agresivní zhoupnutí silou. Loď potřebuje maximální nasazení a sílu.

Silný vítr
Plochá kosatka a plochá hlavní plachta. Dotažený kiking a povolený vozík od středu. Maximálně pracujeme s otěží. Spodní lem dotažený (volnější ve vlnách). Přední lem dotahujeme postupně až na max. na zmenšení výkonu. Kosatkový jezdec více vzadu. Plachta plochá a přetočenější. Přední lem nepřepínáme. Opět vyhlazené varhánky. Jinak bychom dostali profil příliš dopředu a zhoršili bychom stoupavost.
Tvrdě vyvažujeme. Posádka více vzadu s ohledem na vlny. Vyjíždíme vlny a v poryvech hodně přestoupáváme.
Těžší posádka je výhodou. V silném větru více vyváží a ve slabém dá lodi větší energii při obratech. Lepší akcelerace.
Dbáme na dokonalý povrch dna, ploutve i kormidla. Ostré odtokové hrany. Outorová hrana vzadu ostrá a postupně se zaobluje.

Trimovací prvek Jezera Moře Měřeno
Pata stěžně 3.350 mm 3.350 mm měřeno šikmo k horní hraně zrcadla
Záklon stěžně 6.440 mm 6.350 mm spodní okraj horní značky a hrana zrcadla
Délka sálingů 390 mm 480 mm od stěžně k vantu
Hloubka sálingů 150 mm 170 mm od přepony sálingů k drážce stěžně
Výška sálingů 2.280 mm 2.420 mm nad palubou
Plachty CLOWN Slabý vítr Střední vítr Silný vítr
Pata stěžně 3.390 mm 3.390 mm 3.390 mm
Záklon stěžně 1.080 - 1.060 mm 1.030 - 1.050 mm 1.050 mm
Průhyb stěžně 50 mm 50 mm 50 mm
Délka sálingů 390 mm 390 mm 390 mm
Rozpětí sálingů 760 mm 760 mm 760 mm

Každý typ plachty vyžaduje jiné nastavení. Lehčí posádky preferují plošší plachty a naopak. Lodě jsou také postaveny v toleranci a tak považujte čísla trimu za orientační. Vše se pak musí doladit dle konkrétních podmínek a na základě pocitu z jízdy. Ptejte se těch nejlepších. Josefové Rybáček a Sivý jsou jistě ti praví. Využijte diskusní fórum a podělte se o své zkušenosti. 

 

—————

Zpět


Diskusní téma: Pirát trim

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.





Pirát

/album/pirat2/pirat-1-jpg1/

—————

/album/pirat2/pirat-2-jpg1/

—————

/album/pirat2/pirat-3-jpg1/

—————

/album/pirat2/pirat-4-jpg1/

——————————