25.10.2014 07:30

ROLEX MIDDLE SEA RACE 2014

Mistral o síle vichřice dotlačil všechny dosud závodící týmy do cíle. Vítězem Rolex Middle Sea Race 2014 se stala J122 Artie Lee Satariana z Malty. Druhé místo vybojovala X-44 xp-Act Josefa Schultheisse z Německa a třetí byla Neo 400 Neo Banks Sail Racing Paola Semerara z Itálie. Ze 107 startujících dokončilo pouhých 48 lodí. Úvodní velmi slabý vítr se totiž v průběhu závodu změnil ve vichřici.

Výsledky našich statečných posádek:

Cassiopeia Hebe IV - 5 dnů 8 hodin 45 minut 56 sekund
3. místo - ORC Class 5 (5 lodí)
8. místo - IRC Class 4 (23 lodí)
9. místo - ORC celkově (40 lodí)
31. místo - IRC celkově (82 lodí)

Fulcrum II - 4 dny 10 hodin 49 minut
1. místo - Class 40 (3 lodě)
11. místo - IRC Class 2 (21 lodí)
34. místo - IRC celkově (82 lodí)

Benemedo - nedokončilo

Zprávy od závodníků:

Sme späť vo Vallette. Tento ročník je považovaný za jeden z najdivokejších v 46ročnej histórii Rolex Middle Sea Race. Vietor v nárazoch až 50 uzlov, vlny vysoké 5 metrov. Potom, čo sa nám roztrhla búrková kosatka sme sa rozhodli odstúpiť a neriskovať ďalej životy a zdravie členov posádky a otočili sme smer Malta. Posledných 24 hodin sme prežili skutočné peklo na mori. Unavení a potlčení, ale sme v poriadku. 

Martin Kaiser

-

Ahoj z paluby Cassiopei Hebe IV
Jsme v cili, dojeli jsme vcera vecer v 19. 55 h. Jeli jsme to 5 dni, 8 hodin 48 minut. Nakonec jsme ve tride skoncili na 3. miste a v celkovem hodnoceni ORC overall na 9. miste. Startovalo 123 lodi a v kategorii ORC dokoncila mene nez polovina lodi. Zajimave bylo, ze jsme nakonec byla predposledni lod, kterou pustili do cile.
Extremni podminky v zavode jsme zvladali jen diky obrovskym zkusenostem kapitana Kuby Havelky a prevazna cast posadky vyrostla na zavodech Tall Ships Race a mela jiz podobne zazitky napriklad z Biskajskeho zalivu.
Behem posledni noci, kdy jsme s 16 tunovou lodi surfovali ve velkych vlnach az 13,5 kn proti vode, tak jsme postupnem utrhli vozik od hlavni plachty, praskla nam kladka u praveho backstay, roztrhli hlavni plachtu, kdyz jsme jeli na druhy ref, naprasklo nam rahno. Do cile jsme dojizdeli s polovinou vyrolovane geny a s vyvesenou bourkovou plachtou tzv. try sail. 
Poslednich 90 mil jsme uz snazili dojet bez urazu a dalsiho poskozeni materialu, nebot vazne hrozilo zlomeni ztezne. Da se rici, ze jsme zde prohospodarili nas 6 hodinovy naskok na druhou lod, ale jsme stastni.

Zdenal a Crew Cassipopea- Hebe IV

-

Dekuju za zpravy dosly vsechny ale samozrejme informace nebyly vzdy ulpne relevantni nebo si Zdenek zapnul telefon pozdeji. Kormidloval jsem 16 hodin denně a to je trochu moc. 5 lidi z 11 seasick a kormidlovat mohli jen 2-3, .( Projeli jsme peklem, 55kn stálých a 4 hodky 65-68kn trvalo to den noc den. U Lampeduzy pri priprave kravsky halzy nam tam na vlne halzlo a prisli jsme o vozik hlavasky. Po objeti a 4 hodinách se nám rozpadla vrchní kladka backstaye a tak jsme rádi že jsme to postavili proti vetru a nahradili to spare výtahy. Strachovali jsme se o stěžeň a tak jsme zbytek cesty jeli jen na stormsail a reflou genu. Proto jsme přišli o první místo v orc overall což byl průběžný výsledek na Lampeduze. Konečné výsledky se stále mění jak to opravují. Teď to vypadá že jsme 8. v orc overall a 3.orc ve skupině. Kluci připravují ofiko zprávu tak tohle berte spíš jako insider information :)
Mám denník ale posledních 48 hodin musím dopsat. Pak ho nechám zkorigovat a mohu nabídnout.
Teď dodatečně kluci objevili ohnuté a naprasklé ráhno. Máme dost práce. 

Renek

-------

24.10.2014

Čtvrtek, stejně jako den předchozí, se zapsal do historie závodu Rolex Middle Sea Race. Vítr o síle vichřice, velké vlny a lodě bojující o přežití. Naštěstí byl cíl s ostrovem Malta po větru, a tak posádky bojovaly s větrem a vlnami tím lepším směrem. I tak zatím 48 lodí nedokončilo a několik jich ještě bojuje na trati. Včera krátce po půlnoci proplula cílem první domácí loď z Malty. Byla to již tradičně Artie kapitána Lee Satariana. Okamžitě propukla velká oslava, která ještě postupně vygradovala, když se ukázalo, že tuto hvězdnou posádku nemůže v celkovém pořadí již ohrozit žádná z dalších lodí na trati a Artie J122 tak získává celkové vítězství v IRC. Její čas činil 4 dny 13 hodin 35 minut a 5 sekund. Pro Artie je to již druhé vítězství po triumfu v roce 2011. 

Podmínky na moři jsou skutečně extrémní a po málo větrném úvodu se moře divoce rozbouřilo. Problémy hlásí celá řada lodí na otevřeném moři. Přitom spousta problémů nastala i těsně před cílem. Kuka-Light měla závažné problémy s kýlem a Teasing Machine zlomila stěžeň jen 20 mil před Valettou. Výsledky našich lodí jsou zatím nepotvrzené a ještě se k nim jistě vrátíme. Cassiopeia Hebe IV je již úspěšně v cíli a dle oficiálních stránek je v handicapu ORC na celkovém 9. místě a 3. ve skupině. Benemedo je již také v přístavu, ale neobeplulo Lampedusu. Důvodem byla roztrhaná bouřková kosatka a hrozící zničení i druhé bouřkové plachty. Posádka hlásila 5 metrové vlny a vítr přes 50 uzlů. Z těchto důvodů se rozhodli neriskovat a zamířit nejkratším směrem do cílového přístavu. Fulcrum II je na celkovém 34. místě v handicapu IRC a na 11. místě ve skupině. Dokázal ale vyhrát Class 40, kde celou dobu závodu vedl. Nakonec ale v této třídě dokončily pouhé dvě lodě.

Rozbouřené moře před vjezdem do přístavu ve Valettě při závodu Rolex Middle Sea Race.

-------

23.10.2014

Po nekonečném slabém větru a občasném bezvětří to na Rolex Middle Sea Race konečně přišlo. Lodě letěly vstříc ostrovům Pantelleria a Lampedusa a pak k vysněnému cíli na Maltu. Vítr zesílil na 30 až 40 uzlů, ale v nárazech měl jistě více. Západní a jihozápadní pobřeží Sicílie je obklopeno loděmi, které odstoupily ze závodu (zatím 20 přerušilo a 24 odstoupilo). Bohužel letos nedokončí ani tým Benemedo, který si to zamířil od Pantellerie rovnou na Maltu. Zatím neznáme důvody odstoupení. Skvělou zprávou ale je, že se výborně daří posádce lodě Cassiopeia Hebe IV, která je na posledním úseku k Maltě pluje na neuvěřitelném 2. místě v celkovém hodnocení handicapu ORC! Navíc si si nejspíš jede pro vítězství ve skupině 5. Tým Fulcrum II vedl ještě u Lampedusy Class 40, ale nemáme potvrzen průjezd cílem. Doufejme tedy, že i v této skupině bude náš tým úspěšný.

-------

21.10.2014

Letošní závod Rolex Middle Sea Race je extrémně pomalý. Vítr je velmi slabý a za rekordní čas závodu uplula vedoucí loď pouhou polovinu tratě. Je tedy jasné, že letos to o překonávání rekordů nebude. Vede dle očekávání slovinská loď Esimit Europa II, která se konečně odtrhla od zbytku flotily a míří k Pantellerii rychlostí přes 12 uzlů. Na 2. místě pluje Rán ze Švédska a na 3. místě Shockwave z USA. Nejdále z našich se zatím dostal Fulcrum Sailing Team Marka Chatrného s mezinárodní posádkou, která vede skupinu Class 40. Tým Benemedo, který zvolil poměrně nestandardní průjezd Messinskou úžinou je zatím na 11. místě ve skupině 3 ORC a Cassiopeia Hebe IV vede skupinu ORC 5. Sledujte průběh závodu. Vítr bude mezi Sicílií a Afrikou postupně zesilovat, ale napřed je třeba se tam doplížit. Kdo to stihne dříve, ten odkočí ostatním.

Závodní jachta Esimit Europa II

-------

19.10.2014

Včera z historického města Valetta na ostrově Malta odstartoval další ročník legendárního závodu Rolex Middle Sea Race. Letos se na start postavilo rekordních 122 lodí z 24 zemí světa. Závodníky čeká tradiční 606 námořních mil dlouhá trasa z Malty, Messinskou úžinou, kolem sopečného ostrova Stromboli, kolem Palerma a celé západní části Sicílie, k ostrovům Pantelleria a Lampedusa aŽ do cíle, který bude opět ve Valettě na Maltě. Jasným favoritem je i letos Super-maxi Esimit Europa II s kormidelníkem Jochenem Schümannem. Český jachting zde budou reprezentovat 3 lodě. Již tradičně to bude Class 40 Fulcrum, nově pak Comet 45S Benemedo a Dufour 500 Cassiopeia Hebe IV. Po šesti úspěšných ročnících se tentokrát na start nepostaví Tři Sestry Sailing Team, který má loď na Baltu. Sledujte aktuální pozice lodí.

Start jachtařského závodu Rolex Middle Sea Race na Maltě

Fulcrum II - Class 40 Pogo 40S2
Posádka - Marek Chatrný, Remi Aubrun, Aljaz Jadek a Jure Jerman
Tým závodí v Class 40 a v handicapu IRC Class 2

Benemedo - Comet 45 S
Posádka - Jan Hirnšal, Libor Hošek, Tomáš Zíma, Tomáš Vodička, Pavel Streda, Petr Stejskal, Kamil Jirounek, Martin Kaiser, Marek Knapík a Michal Hrubý
Tým závodí v handicapu IRC Class 3 a ORC Class 3

Cassiopeia Hebe IV - Dufour 500 Grand Large
Posádka - Zdeněk Jakoubek, Jakub Havelka, Zdeněk Sunderhauf, David Kovařík, René Sehnal, Vojta Horvath, Petr Moucha, Petr Solar, Jan Masek, Pavel Novotný a Martin Kohlíček.
Tým závodí v handicapu IRC Class 4 a ORC Class 5

—————

Zpět


České posádky

—————

—————

——————————