18.06.2013 10:48

RYCHLOSTNÍ REKORDY - rychlost vítězí

Organizace WSSRC (The World Sailing Speed Record Council) eviduje zhruba 35 hlavních světových jachtařských rekordů. Snahou je tuto skupinu již více nerozšiřovat. To se stalo v letectví, kde dnes máte rekordy téměř z každého letiště na jiné a nikoho to již více nezajímá. Je tedy třeba udržet vše pod kontrolou. S příchodem nových materiálů a technologií jde vývoj lodí neuvěřitelně kupředu. Díky tomu pak každým rokem můžeme sledovat pokoření dalších ustanovených rekordů. Když pomineme skvělý výkon Paul Larsena a Sailrocket teamu, kteří dosáhli neuvěřitelné rychlosti 6… uzlů na….., pak většina rychlostních rekordů se odehrává na oceánech. Ty nejhodnotnější jsou Jules Verne Trophy, tedy kolem světa, severní Atlantik z New Yorku k Lizard pointu a také 24 hodinový rekord. Lze tyto hranice vůbec ještě posunout? Uvidíme, jak si povede nová létající  Hydroptera, ale zatím se zdá, že na překonání hlavních rekordů má v současné době jen jejich držitelka Banque Populaire V. Pravděpodobně nejtěžší bude překonat rekord přes Atlantik. Na ideální podmínky může posádka čekat i několik let a ani pak není vyloučeno, že vítr 200 mil před cílem změní svůj ideální směr. Naopak je možné dle posledních výpočtů stáhnout v ideálním případě až 3 dny z Jules Verne Trophy kolem světa. Obeplout tedy svět za něco málo přes 40 dnů. Je to ale nesmírně nákladné a udržet štěstěnu na své straně po tak dlouhou dobu je téměř nemožné. Jakákoliv kolize s plovoucím předmětem, nebo technická závada, nebo jen lokální bezvětří, vás může připravit o šance na úspěch. Nakonec nejschůdnější se zdá být překonání 24 hodinového rekordu. Ten sice čítá neuvěřitelných 907,9 námořních mil, ale kdo překoná 1000 mil za 24 hodin, ten vejde do historie. Málo koho zajímá rekord z New Yorku do San Franciska, ale kdo pokoří 1000 mil, ten bude pravým hrdinou. 

Jaké tedy jsou současné hranice světových jachtařských rekordů?

Jules Verne Trophy  - 21.760 nm kolem světa – 45 dnů 13 hodin 42 minut 53 sekund

Držitelem je trimaran Banque Populaire V s 13 člennou posádkou pod vedením Loicka Peyrona

 

V roce 2000 posunul hranici tohoto rekordu Bruno Peyron, tedy bratr současného držitele rekordu, na katamaránu Orange 2. O pár let později napodruhé uspěl Franck Cammas s trimaranem Groupama 3. Po třech letech čekání na ideální podmínky ale vyplul Loick Peyron a pokořil stávající rekord o téměř 3 dny. Vsadil na přeplachtěnou loď, jejíž výkon v rovníkových pásmech nakonec rozhodoval. Posádka ztratila dva dny v Pacifiku a jeden a půl dne v severním Atlantiku, ale také dva vydělala zkrácením trasy v jižním Atlantiku a den při cestě zpět. Banque Populaire V je jedinou lodí, která je v současné době svůj vlastní rekord pokořit. Loď změnila majitele a tak není vyloučeno, že k tomuto pokusu skutečně dojde.

 

Severní Atlantik – 2.925 nm z New Yorku k Point Lizard – 3 dny 15 hodin 25 minut 48 sekund

Držitelem je Banque Populaire V pod vedením Pascala Bidégorry

 

Původní rekord držela opět Groupama 3, ale Banque Populaire V s dvanácti člennou posádkou jej překonala o 12 hodin 32 minut a 6 sekund a docílila průměrné rychlosti 37,79 uzlů. Navíc tým dokázal posunout hranici 24 hodinového rekordu na neuvěřitelných 907,9 námořních mil. Posádka dlouho čekala na ideální podmínky. Nakonec vyplula dvě hodiny po Groupama 3, ale byla výrazně rychlejší. Od ideální spojnice uplula pouze o 15 mil navíc. Tento rekord asi odolá nejdéle.

 

Sólo non-stop kolem světa – 57 dnů 13 hodin 34 minut 6 sekund

Držitelem je Francis Joyon na trimaranu Idec

 

Joyon překonal rekord Ellen MacArthur o více než 14 dnů. Už na rovníku měl náskok dva dny a u Ria vedl o 800 mil. Pak mu vyšlo počasí při průjezdu kolem tlakové výše u Svaté Heleny a Kapského města měl 4 dny náskok. Následně překonal sólový rekord v přejezdu Indického oceánu o neuvěřitelných 9 dnů a ustanovil nový 24 hodinový sólo rekord na 616 námořních mil. Nejtěžší byl ale Pacifik. Tam na Joyona na Vánoce čekal vítr 50 uzlů a 7 metrové balící se vlny. Ale i s tím se dokázal znamenitě vypořádat. 

 

Route of Discovery / Kolumbova cesta – 3.884 nm z Cadizu do San Salvadoru – 7 dnů 10 hodin 58 minut 53 sekund

Držitelem je Frank Cammas s posádkou katamaránu Groupama 3

Držitelem sólo rekordu je Francis Joyon na trimaranu Idec

Držitelem rekordu na jednotrupé lodi je loď Maserati

 

Tato oblíbená trasa je poměrně náročná na naplánování. Závodníci mají povinnost minout pravobokem Kanárské ostrovy. Je tedy třeba vyplout na severo-západní proudění, které díky Azorské výši dává ideální směr větru až do středu Atlantiku. Pak se ale vítr přetáčí více zezadu a navíc v Karibiku postupně slábne. Zejména poslední část je psychicky a strategicky velice náročná.

 

Zlatá cesta – 13.225 nm z New Yorku do San Franciska – 43 dnů 38 minut

Držitelem je Lionel Lemonchois s posádkou katamaránu Gitana 13

 

Rekord lodě Flying Cloud 89 dnů a 8 hodin z roku 1854 odolával celých 130 let. Později jej pokořily velké hvězdy světového jachtingu, jako Isabelle Autissier, nebo např. Yves Parlier. Trimaran Gitana 13 ustanovil nový rekord v roce 2008. Za zmínku ovšem jistě stojí letošní rekord jednotrupé lodi na této trase. Jeho držitelem je upravená loď Volvo 70 Maserati, která trasu zvládla v čase 47 dnů, 42 minut a 29 sekund.

 

Severní Atlantik sólo na jednotrupé lodi – 2.800 nm – 8 dnů 22 hodin 8 minut

Držitelem je Alex Thomson na lodi IMOCA Open 60 Hugo Boss

 

Téměř 10 let držel tento rekord Švýcarský závodník Bernard Stamm. V roce 2012 jej ale o více než 24 hodin překonal Alex Thomson, který plavbu pojal jako přípravu na Vendée Globe.

 

 

Sólo rekord za 24 hodin na jednotrupé lodi – 545,3 nm

Držitelem je Francois Gabart na lodi IMOCA Open 60 Macif

 

Tento rekord možná nevydrží příliš dlouho, protože mladý Francois Gabart jej překonal velmi přesvědčivě a to rovnou při Vendée Globe. Zdá se, že při kratším závodě za ideálních podmínek by mohl nové lodi šlapat ještě více na plyn. Francois překonal původní rekord Jean-Pierra Dicka, který činil 502 námořních mil. Dokonce se mu s přehledem podařilo překonat i dvouposádkový rekord 506 mil, který držel také Jean-Pierre a Loick Peyron ze závodu Barcelona World Race. Nový rekord Francoise Gabarta je pouze o 21 mil kratší, než maximálně ujetá vzdálenost za 24 hodin v etapovém závodě Volvo Ocean Race s plnou posádkou.

 

 

Kolem Británie a Irska – 1.787 nm – 3 dny 3 hodiny 49 minut 14 sekund

Držitelem je Banque Populaire V

Držitelem sólo rekordu je Sidney Gavignet na Oman Air Majan

 

Jedná se o kratší, ale velmi tradiční rekordní pasáž. Po odstartování lodě mohou plout jak ve směru, tak i v protisměru hodinových ručiček. Na tento rekord se nečeká na 100% předpověď. Nikdy se to nedá ideálně odhadnout. Za každým dalším výběžkem čeká nová situace a lokální vlivy neustále ovlivňují vývoj počasí. Posádky, které se o tento rekord pokouší, si trať objedou často několikrát i v rámci tréninku. Posledním držitelem rekordu je nejrychlejší oceánská loď světa Banque Populaire V.

 

Kolem ostrova Wight – 50 nm – 2 hodiny 21 minut 25 sekund

Držitelem rekordu je Michel Desjoyeaux s posádkou na trimaránu MOD 70 Foncia

 

Foncia ubrala z původního rekordu Steve Foseta na katamaránu PlayStation přes 12 minut. Rekord jednotrupých lodí je stále v držení ICAP Maximus, který ostrov obeplul za 3 hodiny a 20 minut.

 

 

Na 6m katamaránu přes Atlantik – 2.700 nm – 11 dnů 11 hodin 25 minut 42 sekund

Držitelem rekordu je Benoit Lequin a Pierre-Yves Moreau na katamaránu Octo

 

Rekord byl ustanoven v roce 1986 a každým rokem se o něho pokouší další posádky. Díky malému rozměru plavidla jej ale řada z nich nedokončí. Lequin a Moreau pokořili rekord Italské posádky Gancis a Miceli z ledna 2005. Ten činil 13 dnů 13 hodin 58 minut 27 sekund.

 

 

Absolutní rychlostní rekord – 65,45 uzlů

Držitelem je Paul Larsen na Vestas Sailrocket 2

 

Pau Larsen s jeho týmem začal pracovat na projektu Sailrocket již před 11 lety. Z počátku se týmu dařilo dosahovat velkých rychlostí, ale kitesurfeři byli vždy o krok vpřed. Týmu se podařilo překonat magických 50 uzlů, ale kitesurf byl opět napřed. Pak přišel projekt nové „lodě,“ která byla zcela revoluční a využívala předešlé poznatky. Velká změna ale proběhla při vývoji nových profilů ploutvý, které měly řezat vodu i v 60 uzlové rychlosti. To se nakonec podařilo a tým bořil jeden rychlostní rekord za druhým. Ani tento limit jistě není jejich poslední.

 

—————

Zpět