20.09.2013 18:38

Technika vyvažování - bolavá kolena

Do rukou se mi dostal časopis s článkem Steva Cockerilla. Na několika stránkách zde pojednával o velmi závažném problému téměř všech jachtařů – o bolavých kolenech. Bohužel dobře známe mnoho výborných jachtařů, kteří byli nuceni ukončit svou skvělou kariéru díky velkým bolestem. Zde je několik převzatých rad, jak tomu zabránit.

Ve většině případů přichází bolest v kolenou z vnitřní strany pod čéškou. Tento kloub je při jachtingu obzvláště zranitelný vzhledem k velké námaze při vyvažování. Je zde vyvíjena velmi specifická svalová aktivita.

Viděl jsem spoustu mladých jachtařů, kteří používali špatný a neúčinný styl vyvažování. Pokud tento styl nezmění, připravují si tím velké zdravotní problémy v pozdějším životě. Pak přijdou na řadu barové hovory typu: „Já bych jezdil, ale mam v háji kolena.“ Všichni to známe.

Rozhodl jsem se napsat tento článek jako zdravotní prevenci. Je třeba vyvinout dobrý, zdravý a účinný styl, abychom vyvažování, tohoto fyzického aspektu našeho sportu, mohli využívat co nejdéle. I já jsem měl na fireballu problémy s koleny. Včasná změna techniky však postupně pomůže uzdravit kolena, a jako prémii zrychlí vaši loď.

Častou diagnózou je chronický zánět kolene. Tato nemoc je obvyklá mezi všemi druhy atletů. V podstatě to znamená nevyrovnané svalové skupiny v oblasti kolene. To je způsobeno špatným stylem vyvažování. Ten zapříčiní větší vývoj určitého svalu a mírné vytočení kloubu, který se zanítí a začne velmi bolet. Vše je způsobeno pohodlností. Jachtař, když nemůže, má tendenci vytáčet zadní nohu a pomáhá si tak velkým čtyřhlavým svalem.

 Kdyžž vstupujeme do posilovny, máme v úmyslu rozvíjet své svalové skupiny, ale špatné cvičení může způsobit dominanci vnějšího stehenního svalu a tím mu dovolit táhnout čéšku ke straně. Kritickým aspektem svalů kolenové části je jejich rovnováha kolem kloubu. Klíčem k znovu získání rovnováhy je rozvoj vnitřního čtyřhlavého svalu. Tento sval vyžaduje, aby vykonával hodně tvrdší práce a tím se dále vyvíjel, či udržoval. To však zajistí stabilitu mezi velkým šikmým tahem vnějšího čtyřhlavého svalu a šikmým tahem vnitřního čtyřhlavého svalu. Tedy spíše jejich částí.

 

V závažných případech lékaři záměrně odstaví postranní sval, aby získali svalovou převahu ostatních partií nad čéškou. Jiným způsobem je použití tišících prostředků, které tlumí bolest, ale v samotném důsledku nic nevyřeší. Naštěstí většina případů není příliš vážná a lze vyřešit specifickým cvičením. Trávit půl roku s gumou uvázanou u kotníku a pravidelně cvičit roznožování, jistě vyvolá údiv u vašich spolupracovníků, ale zároveň tím převychováte svůj čtyřhlaví sval. Během tréninku na vodě je třeba se soustředit na udržení špiček od sebe během vyvažování. To nutí více pracovat vnitřní stranu stehen. Není to snadné! Během cyklistického tréninku je třeba klást důraz na dobře umístěné sedlo. Musí být ve správné výšce, aby byl sval rovnoměrně zatěžován. Není to to klasické umístění, kdy ze sedačky dosáhnete na zem, jak často vídáme. Také můžete ze cvičebního programu vyřadil některé prvky. Zejména hluboký dřep se zátěží. 

Správného vyvažování docílíme napnutím nohou tak aby špičky nebyly vytočené na žádnou stranu. Rovná noha poskytuje minimální tlak na koleno a zajišuje optimální rozvoj vnitřní, vnější a střední části čtyřhlavého svalu.

Vyvažžujete naplno, ale… ohnuté nohy způsobí velký tlak na čéšky. Výzkum ukázal, žže plně napnuté koleno je nejméně namáháno. Noha ohnutá o 30° vyvíjí dvojnásobný tlak tělesné váhy na koleno. U 60° ohybu tlak na kloub vzrůstá na desetinásobek.

Ohnuté koleno při vyvažování posílí vývoj vnějšího čtyřhlavého svalu, který postupně převezme silovou nadvládu na vnitřním svalem. Ohnuté koleno také podporuje postranní svaly, což ještě více zhoršuje problém. Navíc se zvětšuje tlak na kloub, který je zatěžkán nejen váhou těla, ale ještě mizerným stylem vyvažování.

STOP – bolestem kolen!

Já bych asi nesnesl jízdu se zabandážovaným kolenem. Potřebuji volnost pohybu, ale mohlo by to být předmětem dalšího výzkumu.

Velké změny ve stylu vyvažžování nastaly ažž v posledních 5. letech. Nejvíce se o to zasloužžil Nik Burfoot, ex-mistr světa z Nového Zélandu.

Jeho vysvětlení bylo jednoduché. Jestliže jsou nohy rovné, má člověk vetší kontrolu nad lodí. Pokud jsou nohy příliš vysoko dochází ke zbytečným tlakům navíc. S přitaženým popruhem zatěžkáváte rovnoměrně jen hlavní stehenní partie a minimalizujete tím tlak na menší svaly a tím i snižujete únavu. To znělo celkem logicky, a tak jsem to také vyzkoušel. Postupně jsem zkracoval svůj popruh, až jsem dosáhl ideálu. Vyzkoušejte si totéž. Natáhněte nohu před sebe tak, aby byla rovně nad kokpitem. Dotahujte postupně vyvažovací popruh do té doby než se noha začne ohýbat.

Doufám, žže vám tyto rady opravdu pomohžou, a žže se ještě dlouho budeme bezbolestně potkávat na regatách.

www.iRegata.cz

—————

Zpět