02.12.2013 15:41

Transat 6,50 - Minitransat

Rok

Historie závodu Minitransat
1977 

První start MinitransatuNa startu prvního závodu se sešlo 24 lodí. Jako startovní přístav vybral Angličan Bob Salmon městečko Cornwall. Lodě byly převážně turistické o celkové délce do 6,5m. První etapa na Tenerife na Kanárských ostrovech se jela pouze jako přejezd, aby jachtaři co nejsnáze překonali Biskajský záliv. Závodní etapa pak vedla na ostrov Antiqua do Karibiku. Prvním vítězem se stal francouzský jachtař Daniel Gilard.

1979

1981

1983

Vítězství prvního prototypu - Druhý ročník závodu Minitransat se stejným formátem, vyhrál Američan Norton Smith, který si pro tento účel postavil speciál. Loď měla dva přední stěhy, které nesly spřažené geny, které byly speciálně navrženy do pasátního proudění. V roce 1981 zvítězil Jacques Peignon na lodi mladého konstruktéra Jean Berreta. O dva roky později v roce 1983 to byl Stéphane Poughon na lodi ze studia Lucas design.
1985 Mini se přesouvají do Francie - Po čtyřech ročnících odstoupil z organizace závodu Bob Salmon a předal pomyslné žezlo francouzskému žurnalistovi Jean-Luc Garnierovi, který se pustil do boje s úředníky a začal zásadně propagovat jachting na 6,5 m lodích ve Francii. První ročník z Brestu do Pointe-A-Pitre vyhrál Yves Parlier, který měl první karbonový stěžeň. Poprvé se v závodě také objevily sériové lodě.

1987

    1989

Přesun do Concarneau - Byla založena nová Mini Transat Association Voiles 6.50, která se stala organizátorem Minitransatu a nově také závodu Mini Fastnet. Byla také stanovena oficiální pravidla lodní třídy. Gilles Chiorri a Vicariot Phillipe vyhráli ročníky 1987 a 1989. Závodu se zúčastnila také Isabelle Autissierová.
1991 Poprvé v Douarnenez - Martinik byl cílovou destinací. Přistál zde i dnes už velmi slavný Michel Desjoyeaux. Lodě zaznamenaly obrovský posun v designu. Objevují se první mobilní bowsprity, asymetrické spinakry, naklápěcí kýly, karbonové takeláže. Závod vyhrál Damien Grimont.
1993 Etapa zrušena - Start byl přesunut pro tento ročník zpět do Brestu. Závod byl poznamenán velmi špatným počasím a především zmizením Pascala Leyse, zkušeného závodníka. První etapa byla zrušena. Tu druhou z Madeiry na Saint Martin, vyhrál Thierry Dubois.

1995

1997 

1999

Start z Bretaně - Ročníky 95 a 97 se startovaly z Brestu a 99 z Concarneau. Vždy se jelo na trati z Bretaně do Karibiku. V roce 1995 zvítězil Yvan Bourgnon. Další dva ročníky ovládl Sebastien Magnen na lodi vlastní konstrukce i designu, Karen Liquid. V roce 1999 byl poprvé tolik přihlášených, že se musela udělat selekce a někteří závodníci se na start nedostali.

2001

2003

2005

2007

2009

2011

Z La Rochelle do Salvador de Bahia - Role organizátorů se chopila společnost Grand Pavois, která přesunula start do La Rochelle a vytyčila nový cíl v Brazílii v Salvador de Bahia. Start se tak posunul na září, protože již nebylo třeba čekat na konec hurikánového období v Karibiku. Závodníky ale čekala dlouhá cesta přes rovníkové tišiny na jižní polokouli. Ročník 2001 vyhrál Yannick Bestaven. Armel Tripon a Corentin Douget vyhráli v letech 2003 a 2005. V letech 2007 a 2009 to byli Yves Le Blévec a Thomas Ruyant. V roce 2011 David Raison představil svůj radikální prototyp s názvem Magnum. Loď s kulatou přídí skutečně vypadala, jako známý nanuk, byla extrémně rychlá zejména na boční kurzy a zvítězila.
2013 Nová trať z Douarnenez do Pointe-A-Pietre na Guadeloupe. Bouřlivé počasí a čekání na start 16 dnů. Nakonec první etapa zrušena a následný restart ze Sada ze Španělska. Dlouhý závod bez mezipřistání na Lanzarote vyhrál Benoit Marie.
2015 Trasa závodu zůstala tentokrát beze-změny. První část z Douarnenez na Lanzarote byla poměrně větrná a s náskokem ji vyhrál Davy Beaudart. Ten ale krátce po startu druhé etapy pro technické problémy odstoupil ze závodu a do čela se rychle prodral Frédéric Denis. V sériové třídě pak zvítězil Julien Pulve na nové one-design lodi Ofcet 6.50. Závod byl nesmírně povedený a jednalo se převážně o sprint s genakry v pasátním větru. 
Rok Češi v Minitransatu
2006 První čeští jachtaři se účastní kvalifikačních závodů pro Minitransat. Závod MiniFastnet jel Daniel Vodička, Milan Koláček, David Křížek a Milan Hájek.
2007 David Křížek jede jako první Čech závod Minitransat. První etapu dokončuje na 4. místě v kategorii sériových lodí a v Brazílii je 3. Bronzová příčka je pro něho i celkovým výsledkem.
2009 Tento ročník je bez České účasti. 
2011 Milan Koláček na skvělé lodi vlastní výroby dokončil jako druhý Čech závod Minitransat na celkovém 14. místě (etapy 23. a 12.) v kategorii Proto. 
2012 Milan Koláček vítězí v šampionátu FFV a stává se Mistrem Francie v Classe Mini. 
2013 Nedostatek financí nedovoluje českým závodníků účast v Minitransatu.

 

 

—————

Zpět


Transat 6,50 - Minitransat

/album/transat-6-50-minitransat/h-13-jpg/

—————

/album/transat-6-50-minitransat/h-02-jpg/

—————

/album/transat-6-50-minitransat/pn1160044-jpg/

—————

/album/transat-6-50-minitransat/h-04-jpg/

—————

/album/transat-6-50-minitransat/lr-3180-transat-bahia1d-jpg/

—————

/album/transat-6-50-minitransat/h-06-jpg/

—————

/album/transat-6-50-minitransat/lr-9437-transat-bahia50d-jpg/

—————

/album/transat-6-50-minitransat/h-09-jpg/

—————

/album/transat-6-50-minitransat/lr-9467-transat-bahia50d-jpg/

—————

/album/transat-6-50-minitransat/h-10-jpg/

——————————