30.01.2017 08:00

DN

Jednoposádková třídová lední jachta se dvěma bočními a jednou přední řídící bruslí.
 
Délka: 3.70m Šířka: 2.44m
Hmotnost trupu: 21kg Posádka: 55-115kg
Stěžeň: 4.9m
Plocha plachety: 5.57m2
Web: www.yachting.cz/iceweb/

International DN je absolutně nejrozšířenější lodní třídou ledních jachet. Ty se prohánějí po zamrzlých vodních plochách již od 17. století. Nejprve jako obchodní lodě, ale od roku 1861 se na nich i závodilo. Jezdilo ale jen pár lodí, které byly většinou nákladné. Opravdový rozvoj ledního jachtingu začal až díky lodní třídě DN. Za jejím vznikem stál nenápadný článek ve sportovní rubrice Detroitských novin. Na sklonku roku 1937 vyzvaly americké noviny Detroit News všechny nadšence, aby se pustili do konstrukce malé sportovní lední jachty. Tak vzniklo prvních 50 jednomístných jachet pod názvem DN-60 (plocha plachty je totiž 60 čtverečních stop). S příchodem zimy pak propuklo první ledové šílenství. Na jezeře St. Clair se každý víkend konaly závody. Třída se pak velmi rychle rozšířila po celé Severní Americe. V Evropě přibrzdila rozvoj 2. světová válka, ale v 60-tých letech nastal velký rozmach.Třída DN se díky možnosti amatérské stavby a nízkých pořizovacích nákladů rychle rozšířila do celého světa.
Základem trup z dřevěné překližky, ve kterém závodník leží s nohami ve směru jízdy. Pod zadní částí trupu je příčný nosník, který se vyrábí speciálně dle hmotnosti závodníka. Na koncích jsou pak dvě boční brusle. Ta přední řiditelná je umístěna ve špičce trupu. Závodník pak tuto brusli ovládá pomocí dnes už karbonové kormidelní páky. Takeláž tvoří sklolaminátový, nebo karbonový stěžeň a duralové ráhno. Plachta je dakronová a používají se tři druhy střihu podle síly větru a kvality ledu. Hodně záleží i na tuhosti stěžně, který musí být vybrán dle hmotnosti závodníka. Loď se ladí do daných podmínek záklonem stěžně a posunem patky, ale také napětím takeláže. Důležité je vytažení plachty ve výtahu a její napnutí a posunutí v ráhnu. Velmi důležité je umístění zadních otěžových kladek, kterými se ovládá rotace stěžně. Nejdůležitější pro rychlou jízdu jsou ale brusle. Ty se vybírají dle podmínek vkládané, sněhové, vingly, nebo téčka. Záleží na jejich tloušťce a celkové délce, ale také na nabroušení koruny, nebo celkovém úhlu broušení. Vše záleží na kvalitě ledu a někdy i síle větru. Důležitá je také kvalita ocele, ze které jsou brusle vyrobeny. Do některých podmínek jede nejlépe levná uhlíkatá rezová ocel hardox 45 a 50, ale jindy zas potřebujete nerezovou 316C, nebo dokonce chirurgickou 440C. Jsou ale i dražší modifikace, které jsou jen těžko dostupné.

K základnímu vybavení patří samozřejmě přilba a lyžařské brýle. Někteří závodníci nosí i chránič páteře. Na tělo pak dobře slouží lyžařská kombinéza, kvalitní rukavice a tretry s hřeby na dobrý rozběh při startech. Lední jachting je úchvatný, ale dokáže být i velmi nebezpečný. Každým rokem se objevují další zranění není ani nouze o propadnutí pod led. K těmto účelů nosí závodníci speciální bodáky, kterými se dokáží vytáhnout zpět na ledovou plochu.
Vzhledem k vysoké rychlosti ledních jachet, DN v podstatě stále jede s maximálně přitaženou plachtou na zdánlivý vítr. Za ideálních podmínek lední jachta několikanásobně překročí rychlost větru. Rozdíl od vody, spočívá také v tom, že na ledě nejsou vidět poryvy větru. Proto musí mít jachtař stále na paměti, zda jede proti skutečnému větru, nebo po větru. Při jízdě proti větru musí při poryvu více přiostřit, zatímco po větru ještě naopak odpadnout. V případě pozdní reakce hrozí převržení a divoký pád, který v rychlostech často i přes 100 km/h není nijak příjemný.
Na světě se lednímu jachtingu věnuje zhruba 3.500 sportovců. Z toho 1.000 jich jezdí za oceánem. Od roku 1973 se pravidelně koná mistrovství světa (Gold Cup). V Československu byl lední jachting odstartován založením asociace třídy DN v roce 1971. Od února 1972 se začalo pravidelně závodit na Máchově jezeře, odkud se tento sport postupně přenesl na další vodní plochy, jako je Bezdrev, Lipno, Rozkoš, Svět, Velké Dářko a další vodní plochy, kde se objevil kvalitní led. Byl postaven první tucet lodí. Výrobce NOE Neratovice  připravil pro amatérské stavitele první plány, plachty, stěžně, kování a další výstroj a od roku 1973 začal nabízet hotové lodě a stavebnice.
Mezi nejlepší lední jachtaře světa se řadí především Poláci, Američané, Němci, či Estonci. Z našich závodníků byl historicky nejúspěšnější Jakub Zobač, který dokázal v roce 2012 ve Švédsku obsadit skvělé 7. místo.

Lední jachting je úžasný sport. Říká se, že jeden den na ledě, je jako sezóna na lodi. Jeden Britský novinář dokonce řekl, že lední jachting je ta nejkrásnější věc na světě, kterou můžete dělat oblečení. Je pravda, že rychlost je omamná a víkend na hladkém černém ledě, za skvělých povětrnostních podmínek při nízkém zimním slunečním svitu je úžasným zážitkem. Navíc, když jej strávíte oblíbeným sportem s partou podobně postižených kamarádů. Ne vždy je to ale taková idylka. Tento sport je časově náročný a dnes už vůbec není levný. Při honbě za ledem strávíte spoustu drahocenného času a výsledek není nikdy jistý. Buď není led, nebo pak není vítr, nebo padne mlha a v nejhorším případě napadne sníh. Ale i těch pár hodin v roce rozhodně stojí za to.

Rok Mistr ČR Pohár ČR
2017 Martin Vacula  
2016 Martin Vacula  
2015 Martin Vacula  
2014    

 

Historické mezinárodní výsledky:

World Championship

  • 7. místo - Jakub Zobač - 2012
  • 25. místo - Vladislav Ptašnik - 2016

European Championship

  • 19. místo - Martin Vacula - 2016

—————

Zpět


DN

/album/dn1/lipno-dn-4-jpg/

—————

/album/dn1/dn-lipno-22-12-2013-1-jpg/

—————

/album/dn1/dn-lipno-22-12-2013-3-jpg/

—————

/album/dn1/lipno-dn-1-jpg/

—————

/album/dn1/dn-lipno-22-12-2013-4-jpg/

—————

/album/dn1/lipno-dn-training-16-jpg/

—————

/album/dn1/dn-lipno-22-12-2013-7-jpg/

—————

/album/dn1/dn-lipno-22-12-2013-13-jpg/

—————

/album/dn1/dn-lipno-22-12-2013-19-jpg/

—————

/album/dn1/lipno-dn-5-jpg2/

—————

/album/dn1/lipno-dn-6-jpg/

—————

/album/dn1/lipno-dn-9-jpg/

—————

/album/dn1/lipno-dn-11-jpg1/

—————

/album/dn1/lipno-dn-21-jpg/

—————

/album/dn1/lipno-leden-1-jpg/

——————————