19.05.2016 18:30

Jak přežít jachtařský večírek? Pitný režim 18+

Každá jachtařská voda má svá specifika. Někde fouká poryvový vítr, někde se stáčí podél výběžku, někde padá z kopců. Nejsou to ale jen ty jachtařské prvky, které si ze závodů pamatujeme. Mezi unikáty řadíme také “čaj paní správcové” z Brna, “Dářkovák,” lipenské “třešničky,” novomlýnský burčák atp. K závodům patří neodmyslitelně i jachtařské večírky. O tom, jak je přežít je následující článek. Nemám ambice školit mnohem zkušenější piany, ale pro mladé nezkušené začátečníky to může být minimálně důvod k zamyšlení.

Pravá jachtařská party

Opravdu známe svoji hranici? Víme kolik si můžeme dovolit vypít, abychom byli fit na další den? Každý na to má jiný recept. Někdo hodně prolívá vodou, někdo mastí žaludek špekem, nepije panáky, jde spát před půlnocí atp. Každý člověk je jiný a každý organizmus jinak odbourává a regeneruje.
Všeobecně platí, že by žena neměla vypít více než 2-3 jednotky alkoholu a muž 3-4 jednotky alkoholu za den. Což je vlastně jen velká sklenice (250 ml) těžšího vína. Na závodech je to ale mnohdy jiná situace. Nebereme prestižní regaty, kde jde o tituly a každý kdo má šanci na dobrý výsledek se snaží si ohlídat i barovou situaci. Ale na menších regatách je takřka běžné, že po dobrém jachtingu následuje důkladný rozbor situací v místním baru. Také je potřeba pomocí panáků anulovat sporné situace a dovysvětlit promyšlená strategická rozhodnutí.

Jak alkohol škodí? Má velké množství kalorií. Více než proteiny, nebo uhlohydráty. Není od věci si panáka namíchat s nelkoholickým nápojem. Získáte v poměru větší nápoj s menší kalorickou hodnotou. Navíc nealko pomůže zabránit odvodnění. Rozhodně to ale nepřehánějte se sladkou colou a podobnými přeslazenými limonádami.
Při pití panáků je rozhodně bezpečnější vybírat ty malé. Raději se ale přesvědčete jak skutečně “malý” panák v daném baru vypadá. Také je dobré sledovat obsah alkoholu v nápoji. Jsou rumy, které mohou mít až 80% a tak ,když vás někdo pozve na rum, může to být docela slušná poprava. Z podobného důvodu je na regatě lepší se vyhnout absintu.

Nápoj GIN RUM
Obsah alkoholu 37,5 % 40%
Jednotek ve 25ml 0.9 1.0
Energie (Kcal) 50 52
Nápoj na míchání Tonic 125 ml  Cola 140 ml
Celkem energie (Kcal) 91 112

Pivo
Obsah alkoholu: 3,5 – 5,5 procent
Kalorická hodnota: 170 kcal/půllitr

V omezeném množství může mít určité výživné hodnoty. Vědci v londýnské King's College zjistili, že sklenice piva denně je jeden z nejlepších způsobů, jak si zajistit silné a zdravé kosti, protože pivo jedním z nejbohatších zdrojů minerálu křemíku. Je také dobrým zdrojem vitamínu B9, kyseliny listové. Dospělí potřebují 200 mcg/den, těhotné ženy 400 mcg. Jeden půllitr piva obsahuje 68 mcg.
Pivo obsahuje také prvek bor, další troška minerálu potřebná k udržování zdravých kostí. A jeden půllitr nám dodává desetinu doporučené denní dávky niacinu (B3), který podporuje tvorbu energie v buňkách a je důležitým součinitelem naší nervové soustavy. Koncept 'pivního těla' je určitým způsobem nevhodným označením.
Přestože pivo obsahuje spoustu kalorií, je pravdou, že stimuluje a zvyšuje chuť k jídlu a to napomáhá kilogramům, aby se vyšplhaly nahoru. Pivo také obsahuje puriny, látky zvyšující množství močové kyseliny v kloubech, což vede k pakostnici.

Černé pivo
Obsah alkoholu: 3,5 procent
Kalorická hodnota: 170 kcal/půllitr

Dříve bylo černé pivo, propagováno jako zdravá forma alkoholu a podáván pacientům po operaci, těhotným ženám a dárcům krve, protože se věřilo, že je zdrojem velkého množství železa a proto je prevencí chudokrevnosti. Černé pivo nicméně obsahuje pouze 1,1mg železa na půllitr: doporučená denní dávka pro ženy je 14mg a pro muže 8,7mg. Lepším zdrojem železa je libové červené maso.
Výzkumníci na Univerzitě Wisconsin zjistili, že denní půllitr např. značky Guinness při jídle snižuje riziko srdečního záchvatu. Toto je způsobeno obsahem antioxidantů – podobným těm, které naleznete v ovoci a zelenině – což zpomaluje ukládání cholesterolu na stěnách tepen.

Šampaňské
Obsah alkoholu: 12 procent
Kalorická hodnota: 93 kcal/125ml

U pití šampaňského nenajdete žádné výhody pro zdraví, jen několik nevýhod. Pocit malátnosti je způsoben bublinkami a to znamená, že alkohol současně pijete a vdechujete. Může také být absorbován rychleji, neboť bublinky napomáhají alkoholu dostat se do krve. Bublinky, spolu s alkoholem, mohou oslabit chlopeň mezi žaludkem a jícnem, což může vézt k gastroezofageálnímu refluxu a k pálení žáhy.

Bílé víno
Obsah alkoholu: 12 procent
Kalorická hodnota: 93 kcal/125ml

Z důvodu nedostatku kongenerů (příbuzných látek) – chemikálií vytvořených během fermentace, které dodávají nápoji jejich chuť a barvu – u bílého vína máte lepší šanci, že nebudete mít druhý den kocovinu. Vědci z Univerzity Buffalo věří, že při požívání v rozumném množství (ne více než tři malé sklenice denně) může bílé víno pomoci udržovat zdravé plíce. Obsahuje antioxidanty zastavující tvorbu nebezpečných molekul, které mohou porušit tkáň plic.
Pomocí bílého vína vylučuje váš žaludek více kyseliny, než obvykle a může tak vyvolat zánět trávícího traktu a to může vézt k žaludeční nevolnosti. Věří se také, že kysličník siřičitý – používaný ke konzervaci hroznů – může vyvolat astma. Čím sladší víno, tím větší obsah kysličníku siřičitého.

Portské víno
Obsah alkoholu: 20 procent
Kalorická hodnota: 78 kcal/50ml

Přestože obsahuje užitečné antioxidanty, tento tmavě zabarvený nápoj je bohatý na látky způsobující kocovinu. Je asociován s pakostnicí – formou zánětlivé artritidy způsobené ukládáním krystalů močových kyselin v kloubech.

Červené víno
Obsah alkoholu: 10-15 procent
Kalorická hodnota: 85 kcal/125ml

Podle britské vědecké pracovnice, Rebeky Foster, je červené víno vůbec nejlepším alkoholem pro vaše zdraví, pokud je konzumováno v přiměřeném množství. Víno – ať bílé či červené – obsahuje malé množství minerálů a B vitamínů (na druhou stranu ale méně než pivo). V porovnání s bílým vínem má však červené více draslíku, železa a antioxidantů nazývaných fenoly. Ty nás mohou chránit před srdečními chorobami prevencí ucpávání tepen.
Vynikající prevencí proti srdečně-cévním onemocněním je resveratrol. Je příčinou tzv. "francouzského paradoxu" - kdy obyvatelé Francie, přes nezdravý životní styl mají nízký výskyt srdečně cévních chorob. Může za to právě resveratrol, obsažený v červeném víně. Pozor! obsah resveratrolu je nejvyšší právě ve Francii (a ve státech s horšími klimatickými podmínkami), protože vinná réva ho vytváří jako obranu před napadením plísněmi. Červená vína ze slunečných oblastí jako je Chile, Argentina, Californie obsahují resveratrolu daleko méně. Resveratrol najdete i v přípravku InCardio.
Jedna či dvě skleničky denně nás také mohou chránit před propuknutím cukrovky, mrtvice a Alzheimerovou nemocí. Pití červeného vína nám může pomoci k lepšímu spánku, tvrdí výzkumy Univerzity v Miláně. Slupky hrozen – které jsou během výroby vína odstraněny – obsahují melatonin, hormon, který udržuje naše tělesné hodiny pod kontrolou a vyvolává spánek. Červené víno vám ale způsobí horší kocovinu než bílé a to proto, že stejně jako jiné tmavě zabarvené nápoje obsahuje kongenery. Mají zužovat krevní cévy v mozku, což způsobuje bolení hlavy a nevolnost.

Gin
Obsah alkoholu: 37,5 procent
Kalorická hodnota: 55 kcal/25ml

V porovnání s ostatním alkoholem způsobuje gin rychlejší vylučování vody. Jalovcové bobule, které gin obsahuje, mají močopudný efekt – toto může zhoršovat dehydrataci způsobenou požitím jakéhokoliv alkoholu. Stejně jako ostatní čiré lihoviny neobsahuje konzervanty, takže neobsahuje chemikálie způsobující kocovinu. Požívání ve velkém množství vám nicméně nebude působit dobře. Míchané nápoje zvýší přísun kalorií, ale zpomalí vstřebávání alkoholu.

Baileys
Obsah alkoholu: 18 procent
Kalorická hodnota: 160 kcal/50ml

Tato směs irské whiskey a smetany je popisována jako pamlsek ve sklenici. Vysoké množství saturovaných tuků dodává na dávku tolik, jako dvě čokoládové sušenky. Přes vysoký obsah alkoholu může být spotřeba omezená díky velmi sladké chuti. Smetana rovněž zpomalí vztřebávání alkoholu v porovnání s nenamixovaným alkoholem.

Sherry
Obsah alkoholu: 17,5 procent
Kalorická hodnota: 58 kcal/125ml

Podle výzkumů na Univerzitě Seville může mít Cherry stejné zdravotní výhody jako červené víno. Sherry obsahuje polyfenoly, u kterých věříme, že redukují riziko onemocnění srdečních tepen. Sherry take zvyšuje tělesnou produkci 'dobrého' cholesterolu, což pomáhá odvodu potenciálně nebezpečného cholesterolu v tepnách. Obsahuje nicméně vysoké množství kongenerů způsobující kocovinu.

Whisky
Obsah alkoholu:40 procent
Kalorická hodnota: 55 kcal/panák

Stejně jako červené víno obsahuje směs rostlin chránících tělo před molekulami, které mohou ubližovat zdravým buňkám. Ty pochází z dubových sudů, ve kterých je whisky uchovávána během dozrávání. Studie prokázaly, že v malém množství může whiskey pomoci proti srdečním chorobám.
Ukázalo se také, že možnost výskytu mrtvice a šedého zákalu je snížena. Na vědecké konferenci v Glasgow bylo slyšeno, že jednosladová whisky může pomoci v boji s rakovinou. Obsahuje totiž kyselinu ellagovou, která může absorbovat škodlivé buňky v těle. Kyselinu ellagovou je možno najít i v některém ovoci.

Jednosladová whisky
také obsahuje více kongenerů, než míchaná whisky, takže vám může přivodit horší kocovinu.

Vodka
Obsah alkoholu:40 procent
Kalorická hodnota: 55 kcal/25 ml

Nejčistější z alkoholů. Je destilovaná tak dokonale, že v ní nezůstávají žádné kvasnice. U vodky je také nejméně pravděpodobné, že budete mít kocovinu, nemá totiž žádné konzervanty a barviva. Záleží však na tom, s čím ji smícháte a kolik vypijete.

Brandy
Obsah alkoholu:40 procent
Kalorická hodnota: 60 kcal/25ml

Jako ostatní tmavé alkoholické nápoje, brandy obsahuje kongenery, které mohou způsobit silnější kocovinu. Nicméně zde mohou být i nějaké výhody. Studie na Univerzitě v Merlbourne ukázala, že v přiměřeném množství může brandy podpořit zdraví s tím, že kvalitnější brandy přináší větší výhody. Toto způsobují antioxidanty vzniklé během procesu destilace.
Podle vědců vám 30 ml kvalitní brandy dodá stejné množství antioxidantů, jako doporučená denní dávka vitamínu C. Výsledky byly podpořeny výzkumem ve Francii, ten ukázal, že pravidelná sklenička Armagnacu (kvalitní brandy) může pomoci zabránit infarktu a trombóze. Studie ukázaly, že účinky toxických molekul nazývaných volné radikály mohou být blokovány fenoly, které najdeme v dubových sudech, ve kterých Armagnac zraje, než se začne plnit do lahví.

Co na to říká odborník na výživu?
Ti, kteří se rádi veselí jachtařských večírcích dobře ví, jakou cenu musí ráno zaplatit. Zatímco přiměřené množství alkoholu je spojováno se zlepšením zdraví, přehánění má opačný efekt. Zde je několik bodů, které vám mohou pomoci překonat nepříjemnou kocovinu.

Nejdůležitější pití je voda
Tento fakt je často opomíjen, ale může to být fantastický způsob, jak snížit šanci, že se kocovina dostaví.
Jelikož alkohol dehydruje, popíjení vody během večera udrží hladinu vody doplněnou a ráno zamezí třeskutému bolehlavu.
Sklenicí vody mezi každým alkoholickým drinkem také zařídíte menší přísun alkoholu, a tím opět snižujete potenciál zítřejší kocoviny.

Mějte rádi svoje játra
Vybírejte taková jídla, která budou udržovat vaše játra v dobrém zdraví. Detoxikace z alkoholu (a všeho dalšího) probíhá ve dvou částech.
V první fázi se toxiny mění na méně škodlivou složku, produkující volné radikály. Tyhle potvory ubližují buňkám a vedou k dlouhodobému poškození. Antioxidanty nám pomáhají zbavení se volných radikálů, omezují škodu a udržují vaše játra pěkně v chodu. Vybírejte ovoce a zeleninu jasných barev (papriky, kiwi, jahody, maliny, jahody, borůvky, rajčata, špenát a dýně).
Fáze druhá připraví toxiny na odchod z těla. Velmi nápomocná je zde tmavě zelená listová zelenina (brokolice, kapusta a růžičková kapusta), přidejte je tedy do jídelníčku pro spokojená játra.
Ano, budete možná trochu trhat partu, ale alkohol v jakékoliv formě vyčerpává živiny z vašeho těla což znamená, že paměť z předešlé noci není jediná věc, o kterou jste přišli. Vědět kdy přestat je nejlepším způsobem, jak zažehnat kocovinový splín.

Nemixujte
Kombinací různých druhů alkoholu během jedné noci je návodem na zkázu. Různý alkohol má totiž různý efekt na vaše tělo. Směs chemikálií použitá při výrobě alkoholu znamená celou škálu efektů na vaše tělo, jako například podrážděný žaludek, bolení hlavy, zvýšená chuť k jídlu, nevolnost, průjem...seznam by mohl pokračovat. Místo toho se rozhodněte pro jeden drink a zůstaňte u něj. Nezapomeňte na vodu a rozhodně se vždy vyplatí se spotřebou alkoholu to nepřehánět!

Nechcete aby vám alkohol příliš vlezl do hlavy? Pak se držte osvědčených rad.

  • Vždy se snažte najíst dříve než začnete pít alkohol. Najezte se hned jak přijdete z vody a rozhodně dříve než vyrazíte do baru. Nebo vyrazte na večeři a až poté k jachtařskému baru.
  • Snažte se nepít alkohol, když máte velkou žízeň. Po příjezdu z vody se napřed zavodněte vodou, regeneračním nápojem, nebo ovocným džusem.
  • Vyhněte se konzumaci slaných tyčinek, brambůrků, nebo oříšků, po kterých budete mít větší žízeň. Navíc obsahují hodně tuků a solí.
  • Během večera se snažte konzumovat také nealkoholické a nízkoalkoholické nápoje.
  • Myslete na obsah alkoholu. Pokud nechcete skončit pod stolem, pak volte raději slabší piva s nižším obsahem.

Znáte svoji hranici?
Co je jednotka alkoholu? Jedná se o 10 ml, nebo 8 gramů čistého alkoholu. Ten je v nápojích určován hlavně v procentech z celkového objemu. Otestujte své znalosti v následujícím testu:
Kolik jednotek je v:

  • v půllitru 12° piva?
  • v gin-toniku (velký panák)?
  • ve sklenici vína (175 ml) s obsahem 11%?
  • ve velké sklenici vína (250 ml) s obsahem 14%?

* Odpovědi naleznete na konci článku.

Druh piva Stupňovitost
Nealkoholické pivo do 0.5°
Pivo se sníženým obsahem alkoholu 0.5 - 1.2°
Stolní pivo max. 6.99°
Výčepní pivo 7 - 10.99°
Ležák 11 - 12.99°
Speciální pivo 13°a více
Porter tmavé nad 18°
Pivo Stupňovitost Obsah alkoholu
Plzeňský Prazdroj 12° 11.85° 4.4%
Bernard polotmavé 11° 4.7%
Budweiser Budvar 12° 5.0%
Gambrinus Excelent 11.3° 4.7%
Krušovice černé 10° 3.8%
Radegast Birell 0.49%
Starobrno ležák 12° 5.0%
Staropramen Granát 14° 5.0%
Svijany 10° 10° 4.0%
Kozel Premium 12° 4.8%
Hostivar Stout 13° 5.4%

iRegata.cz

* Odpovědi:

  • Půllitr 12° piva = 2.6 jednotek
  • Gin-tonik (velký panák) = 2 jednotky
  • Sklenice vína (175 ml) s obsahem 11% = 1.9 jednotek
  • Velká sklenice vína (250 ml) s obsahem 14% = 3.5 jednotek

—————

Zpět


Alkohol

/album/alkohol/abc293c4a-pivo-jpg/

—————

/album/alkohol/gal204-obr1310469590-8-jpg/

—————

/album/alkohol/o-champagne-facebook-jpg/

—————

/album/alkohol/aligote-inside-jpg/

—————

/album/alkohol/aogwnng46h9iv2kergow-1-1-jpg/

—————

/album/alkohol/t-1427368913-jpg/

—————

/album/alkohol/premium-gin-in-demand-strict-xxl-jpg/

—————

/album/alkohol/c700x420-jpg/

—————

/album/alkohol/colleccion-vino-jerez-jpg/

—————

/album/alkohol/vodka-brands-jpg/

—————

/album/alkohol/bailey750-jpg/

—————

/album/alkohol/type-of-brandy-jpg/

——————————