04.10.2015 09:06

RS FEVA - tipy a triky

Několik rad od britské závodnice Eilidh McIntyre, která úspěšně závodila na RS Feva a pak přešla do britské reprezentace olympijské třídy 470.
Je velmi důležité naučit se rozeznávat, kdy jet s lodí klidně, a kdy je naopak třeba agresivní jízdy. Je třeba hodně trénovat, aby jachtař získal důkladný cit pro danou loď.

Návětrná bóje
U třídy RS Feva je točení návětrné bóje nesmírně důležité. Zde se můžete prodrat na čelo flotily. Je to místo, kde musíte myslet dopředu a můžete hodně získat i ztratit. Místo, kde hodně jachtařů panikaří a dělá zběsilé manévry.

  • Klíčem je být včas připraven na rychlé odpadnutí. Když se blížíte k návětrné bóji, kosatník povolí kiking a také outhaul, tedy spodní lem hlavní plachty. Kormidelník udržuje loď maximálně v rovině pomocí hlavní otěže a přitom maximálně vyvažuje.
  • Když míjíte značku v silnějším větru a odpadáte, snažte se udělat tento manévr na vlně, nebo se alespoň pokuste mít loď maximálně pod kontrolou a v rovině, případně s náklonem do návětří. To pomůže účinnější reakci kormidla a rychlejšímu provedení manévru, bez zbytečného odporu ve vodě.
  • Povolte hlavní otěž, jak nejrychleji dokážete.Kormidelník drží loď perfektně v rovině. Kosatník tak může snáze vstát a zahájit rychlé a kontrolované vytažení genakru.
  • Další důležitou věcí je rozhodnutí, zda chcete vytažení s plným odpadnutím, nebo naopak vytažení na ostřejší kurz. Vytažení s plným odpadnutím na zadní vítr je snazší a mnohem rychlejší, ale lze provést pouze tehdy, pokud nemáte za sebou žádné lodě soupeřů. Ty by vás pak mohli zakrýt, vzít vám vítr a vy by jste ztratili cenná místa.
  • Někdy je lepší zůstat na ostřejším kurzu a absolvovat náročnější vytahování genakru. Nehrozí pak, že vás lodě předjedou v návětří. Pokud je další loď méně než dvě lodní délky za vámi, pak jednoznačně musíte zvolit vytahování na ostřejší kurz.
Foto: Martin Haleš
 

Halza
Naučit se dobře halzovat je základ. Tento manévr ve slabším větru je náročný na jakékoliv lodi, speciálně pak na lodi těžší, jako je např. RS Feva. Pokud dokážete dobře halzovat a soupeř nikoliv, pak můžete snadno vybojovat několik lodních délek k dobru. Je těžké rozhodnout, kdy udělat plynulý manévr, nebo kdy najet halzu agresivně s velkým zhoupnutím.

  • Použijte minimální výchylku kormidla. Pínu přitáhněte mírně k sobě a držte kormidlo v této pozici. Žádné další pohyby navíc a žádné škubání, které by výrazně zpomalovalo loď.
  • Když zahajujete nájezd do halzy, je třeba, aby kormidelník seděl v návětří a měl pohodlí pro plynulé vedení lodě. Kosatník začne povolovat závětrnou otěž, aby se genakr dostal co nejvíce dopředu.
  • Pak následuje vysednutí obou jachtařů do návětří, které způsobí velký náklon lodě. Kormidelník stále drží otěž hlavní plachty a kosatník povolenou závětrnou genakrovou otěž.
  • Když kormidelník přejede přes osu větru, rychle pumpne hlavní otěží a ráhno přeletí. Pak následuje další pumpnutí. Kosatníkovi se mění tvar genakru v tzv. “S.” Pak začne rychle přetahovat novou otěž a nafukuje genakr na novém boku. Loď je ve velkém náklonu. Kormidelník přelézá do návětří a s nohami v popruhu pumpne tělem, aby loď srovnal. Kosatník jde do středu lodi, aby mírně pomohl. Pak se vrací zpět.
 

Zadní vítr
Umění rychlé jízdy na zadní vítr je obrovská výhoda. Když dokážete jet rychle po větru, pak můžete napravit i občasné chyby nasbírané během startu a první stoupačky a vrátit se zpět do hry.

  • Náklon do návětří: ve slabém a středním větru vám pomůže jet více po větru, tedy lepší úhel a lepší průjezd vodou, s menším odporem.
  • Kosatník: je třeba přenést hmotnost těla maximálně dopředu a povolit genakr, aby byl co nejdále od předního stěhu. Přední lem se musí stále nepatrně zalamovat.
  • Kormidelník: minimalizovat pohyby kormidlem. Ty výrazně zpomalují loď. Nepatrné, pomalé a kontrolované výchylky kormidla jsou klíčem k rychlosti.
  • Komunikace: ta musí probíhat neustále. Tlak v genakru je věc, která musí být neustále konzultována mezi kosatníkem a kormidelníkem. Pro kosatníka je nesmírně důležité, aby dokázal tlak v genakru vnímat a dokázal kormidelníkovi říci, zda může více odpadat, nebo zda je třeba nabrat výkon vyostřením.
 

Houpaný obrat
Tento manévr vám umožní získat z lodě maximum výkonu při slabém větru. Budete tak moci točit bez obav ze ztráty rychlosti, která při běžných obratech nastává.
“Příprava na obrat” - “Obrat”... Samozřejmě nejvíce získáte houpaným obratem provedeným do příznivé změny směru větru.

  • Pokud je načasování dobré, využijete mírného náklonu do závětří a nepatrně vychýlíte kormidlo, aby byl zahájen nájezd do obratu.
  • Velký kormidelní list na Fevě vás dokáže hodně zpomalit. Je to jak ruční brzda. S minimální výchylkou veďte loď dál do obratu, až přejde přes osu větru.
  • Vzhledem k větší hmotnosti RS Feva můžete být v dalším bodě poměrně agresivní. Nepatrně povolte hlavní otěž, přesuňte se postupně do návětří a s razantním zhoupnutím tělem srovnejte loď. Je velmi důležité přesné načasování a spolupráce celé posádky.
  • Když kormidelník zhoupnutím srovnává loď, kosatník mu musí ve stejný okamžik pomoci.
  • Kosatník musí být velmi rychlý. Když se loď zhoupnutím srovná do roviny, musí se ihned přesunout do závětří, nebo na pozici, kde bude loď dobře vyvážená. Pozor na přehoupnutí do návětří.
Napište nám své poznatky a zkušenosti. Rádi je zveřejníme pro ostatní mladé jachtaře.

—————

Zpět