01.10.2017 12:00

RS700 - Jak na to?

Několik let jsem měl to štěstí, že jsem mohl trénovat a závodit v lodní třídě sólových jachtařských skifů RS700. Tato skvělá třída mě naučila většímu citu pro loď, zlepšil jsem techniku jízdy, fyzičku a vybojoval několik mistrovských titulů, pohárových vítězství a 3. místo na mistrovství Evropy. V letošním roce jsem se těšil na domácí evropský šampionát, ale z časových důvodů jsem se nemohl vrcholného závodu zúčastni a tak jsem nakonec se slzou v oku loď prodal. Tuto lodní třídu jsem u nás spoluzakládal a trénoval jsem s celou řadou skvělých jachtařů. Nyní bych se rád podělil o své nabité zkušenosti a postřehy.

David Křížek na jachtařském skifu RS700

Začínal jsem na starší lodi CZE 923. Na té jsem se naučil vše důležité a dokonce jsem s ní skončil na 4. místě na mistrovství Evropy na Gardě. Loď to byla dobrá, staral jsem se o ni, měnil kladky a pravidelně provázky, ale měl jsem strach, že mě někdy nechá holičkách. Křídla a kování, stěžeň i ráhno, závěsy atp. Spousta věcí, které mohou selhat. Proto jsem se nakonec rozhodl pro nákup nové lodě CZE 1018. Byla krásná a skvěle vyladěná. Výrazně jsem nezrychlil, ale mohl jsem se na ni spolehnout a byla radost na ní jezdit. Po první sezóně jsem ji vzal do dílny, abych vyladil nějaké detaily. Zároveň jsem loď proměřil. Dodnes nevím, jak na tom byla váhově. Přeci jen se jednalo o jednu z prvních lodí od nového výrobce, ale rozhodně nebyla v ose ploutev z kormidlem. Ploutvová skříň byla naštěstí v pořádku a ploutev byla v ose, ale kormidlo bylo vychýlené k jedné straně na konci o celých 5 cm!!! Sundal jsem tedy záďové kování a pomocí laserového měření jsem celé nově usadil. Následně jsem vyměnil některá opotřebovaná lana. Je třeba si uvědomit, že čistá dyneema bez opletu na slunci za sezónu ztratí až 1/3 pevnosti. Je tedy dobré měnit lano na napínání předního vantu, kiking atp. Během proměřování stěžně jsem zjistil, že mám křivě nanýtované úchyty sálingů a stěžeň se stále ohýbá k jedné straně. Musel jsem tedy přistoupit k asymetrickému nastavení sálingů, abych kompenzoval jejich výchylku. Pak byl stěžeň konečně rovný.

David Křížek na jachtařském skifu RS700

Před velkým závodem jsem vždy umyl a naleštil loď. Používal jsem leštěnku Hullcote od MacLube (Harken). Pokud to uděláte pořádně, pak už při nastupování do lodě cítíte, že vám tak zvláštně klouže do strany. Je to vážně znát. Jen nebyl dobrý nápad leštit i ploutev a kormidlo. Hned jak se převrhnete, tak poznáte proč. Během přípravy lodě jsem také vždy prostříkal drážku stěžně, aby lépe chodil cunningham, genakrový vak a čepy kormidla. Vždy jsem také fixem obtáhl značky na kikingu, výtahu plachty i genakru a na napínání takeláže.

Trim

Během několika let jsem vyzkoušel celou řadu nastavení. Loď je poměrně nevyvážená a vyžaduje celou řadu kompromisů. Je škoda, že nemá menší a celospírovou hlavní plachtu. Určitě by to hodně pomohlo v akceleraci během manévrů a v celkovém trimování. Loď s menším záklonem stěžně je dobře ovladatelná a lépe projíždí obratem, ale s genakrem je pak hodně závětrná a v kormidle je velký tlak. Než se ale dostaneme k jednotlivým trimovacím prvkům, je potřeba zdůraznit, že RS700 je skiff. Jedná se tedy o rychlou loď, která si žádá rychlou jízdu a cit pro rychlost. Když dobrému jachtaři nastavíte prakticky “cokoliv,” pak jen s použitím kikingu, cunninghamu, otěže a precizní techniky jízdy, stejně dokáže zvítězit. Nepropadněte trimovacímu šílenství a raději více trénujte.

Nastavení stěžně

Vždy jsem patřil mezi lehčí závodníky a RS700 pro mě bylo přeplachtěnou lodí. Na domácích vodách, ale často méně fouká a tak jsem bojoval s tím, zda dát více, nebo naopak méně výkonu. Začínal jsem se záklonem 742 cm a měnil jej do silného větru na 735 cm. Nakonec jsem skončil s univerzálním nastavením 734 cm pro všechny povětrnostní podmínky. Délka sálingů byla 42,5 cm, ale později jsem zkracoval a zvyšoval průhyb až na 6 cm ve výšce sálingů. Napětí takeláže jsem nastavoval na 32 (Loos tens.) na bočních vantech. Nyní, když je možnost přidání jedné kladky, bych určitě vyzkoušel do velmi slabého větru předklonit stěžeň a zmenšit napětí kvůli lepší akceleraci. Co se týče spodních vantů, tak ty jsem nechával do středního větru volné na šířku dlaně pro základní nastavení (měřeno bez vytažené plachty). Ve slabém větru jsem je povolil na žebříčcích o 0,5 cm a v silném větru o 1 cm.

Kiking a zadní “V”

Vždy dbejte na to, aby bylo “V” s kladkou u hlavní otěže ve středu lodě. Délku provázků u “V” jsem měl nastavitelnou, ale nakonec jsem jí příliš často neměnil. Ve slabém větru jsem při dotažení otěže měl kladky od sebe cca. 10 cm bez dotažení kikingu. Jel jsem v polosedu zavěšen v trapézu před vanty na úrovni stěžně, a když přišel mírný poryv, tak jsem plachtu zavíral jen dotažením otěže. Loď vyrazila kupředu, ale vítr opět zeslábl a já jen povolil otěž tak, aby se plachta nezavírala, ale zůstala ve středu. To by s kikingem dělat nešlo. Pokud poryvy zesílily a já jsem nestíhal vybíhat, tak jsem mírně dotáhl kiking a dál pracoval s otěží. Když jsem šel do trapézu, bylo třeba kiking hodně dotáhnout. le mé stupnice až na 15 cm v silném větru. Na zaďák jsem před dojezdem na návětrnou bóji povoloval asi o 5 cm. Zkoušel jsem více, ale díky přetočení hlavní plachty byly halzy v silném větru poměrně nebezpečné.

Cunningham

Ten je nutné mít dobře zpřevodovaný a napojený na gumu, která jej bude vracet do neutrální polohy. Cunningham slouží ke zmenšování výkonu a vyploštění plachty. Ve slabém větru jej můžeme dotáhnout a vymazat varhánky a možná i trochu více. Ve středním větru, když jsme v podřepu v trapézu a posouváme se ven, tak jej povolíme až se nám na plachtě objeví varhánky. Ty tam necháme až do okamžiku, když jsme plně v trapézu a začínáme vypouštět ráhno z osy. Vítr sílí a my dotahujeme cunningham. Více, více a ještě více. V extrému až na ráhno. Ohneme špičku stěžně, vyploštíme plachtu, posuneme profil více kupředu a otevřeme vršek, který je díky tvrdé spíře jako prkno a nepřekáží. Nebojte se za to vzít. Jízda se neuvěřitelně zklidní. Starší plachty to ovšem nemusí vydržet.

Outhaul

Ráhno na RS700 míří nahoru. Tzn. že když dotáhnete otěž a kiking, tak se automaticky dotáhne i outhaul. Výhodou naopak je, že jej na zadní vítr nemusíte povolovat. I to je automatické. Já měl na své lodi značku a pracoval s outhaulem jen o pár cm. Hloubka profilu by měla být ve středu ráhna zhruba na délku dlaně. V silějším větru, když dotáhnete kiking a cunningham se outhaul automaticky dotáhne. Nesmí se ale vytvořit dlouhá vráska, která začne flatrovat. V tomto případě jej mírně povolte. Během rozjížďky jsem outhaul nikdy neřešil.

Spíry

Na plachtě je několik spír, ale jen jedna průběžná a s tou je třeba pracovat. Ve slabém větru je dobré ji povolit, aby se po obratu, nebo halze proklepla na druhou stranu. Oproti tomu v silném větru je třeba ji dotáhnout, aby více vyploštila plachtu a zvýšila účinek na prohýbání stěžně. Pokud vám spíra po halze nejde proklepnout, tak dost často pomůže trhnutí za cunningham. Není třeba škubat celou plachtou. Ve slabém větru tak jen zastavíte celou loď.

Ploutev

Ploutev jsem zasouval vždy kolmo do lodě a nikdy ji nezakláněl. Nechtěl jsem posouvat těžiště laterálu ještě více dozadu. Záklon ploutve zhorší akceleraci po obratu ve vlnách a závětrnost při jízdě s genakrem. V extrémních podmínkách jsem ploutev jen o 5 cm povytáhl. Jízda je pak klidnější a zlepší se i průjezd halzou.

Kormidlo

List kormidla je třeba mít za všech okolností co nejvíce vpředu. Udělejte si značky, aby jste mohli list kontrolovat i mezi rozjížďkami. Je třeba dotáhnout provázek i šroub na ose. Dobré je také zdrsnit povrch listu v knize, aby lépe držel ve sklopené poloze. V čepech nesmí být žádný vakl. Ušetříte si spoustu problémů při letu ve skluzu a např. při stahování genakru, když loď klouže po vodě. Pozor na opotřebení kloubku. Po každém tréninku jsem pínu vyndaval a kloubek pravidelně měnil.

David Křížek na jachtařském skifu RS700

Technika jízdy

Vše je v tréninku. Technika jízdy na RS700 se dá zvládnout a po nějakém čase dokážete jezdit bez převržení i v silném větru. Těžké ale je, naučit se jezdit rychle. Během tréninku je třeba zkoušet některé manévry v silnějším a silnějším větru, ale v závodě je lepší zvážit riziko vzhledem k vývoji rozjížďky. Tzn. když mám náskok, tak během halzy povolím hlavní otěž, když bojuju loď na loď na cílovém kurzu, pak ji nechám zaseknutou a jdu do rizika.

Start - akcelera

Čekání na start je na RS700 to nejhorší. Loď je při stání velmi nepohodlná a závodník musí být stále ve střehu. Při čekání si překontrolujte zda máte dobře zatažený a suchý genakr a nechte povolený cunningham a částečně i kiking. Loď je pak mnohem lépe ovladatelná a dá se s ní lépe popojíždět v malé rychlosti, aniž ztrácíte kontrolu. K čáře jsem dojížděl většinou v poslední minutě před startem. 50 sekund do startu jsem dotáhl cunningham a 20 sekund před startem kiking. To už jsem zasedl volně do trapézu a s lodí nakloněnou spíše do návětří jsem se pomalu přibližoval do místa plánovaného startu. Někdy jsem si zkoušel přibrzdit návětrným křídlem ve vodě, ale pozor na výkyv stěžně. 5 sekund před startem jsem vyskočil do trapézu, dotáhl otěž a mírně odpadnutý vyrazil k protnutí čáry. Vše pochopitelně záleží na vaší vybudované pozici, síle větru a početnosti závodního pole. Na mezinárodní regatě musíte na čáru dorazit určitě dříve než 1 minutu před startem. V případě, že něco selže, je dobré okamžitě točit na pravobok a hledat si cestu rychlého průjezdu na čistý vítr. Hodně zkušených závodníků často startuje rovnou na pravobok, pokud je jejich strategie jet doprava. I za cenu horšího startu jsou brzo na čistém větru, jedou kam potřebují a dělají o jeden obrat méně, což je v silném větru důležité. Pokud nejste v okamžiku startu spokojeni se svým trimem, nic neměňte. Je třeba minimálně 100 až 200 metrů vydržet plně vyvažovat a maximálně se soustředit na precizní techniku jízdy. Když se pole mírně roztrhá a soupeři vás přestanou bezprostředně ohrožovat, pak můžete přetrimovat kiking, nebo cunningham. Kontrolujte aby vám z lodě nevysely genakrové otěže. Osvědčila se mi uklízecí guma, která funguje velmi dobře.

Stoupačka - rychlost vers. stoupavost

Zatím co během startu se snažíme získat většinou výšku, po získání dobré pozice se snažíme hlavně ujíždět. Je dobré se naučit měnit techniku stoupavou za techniku jízdy rychlostní. Skify jsou vždy dělané na rychlost. V silnějším větru je výhodnější dotáhnout cunningham, povolit mírně ráhno do strany, rozjet loď do poloskluzu a pak začít více stoupat. Ten kompromis rychlosti a stoupavosti je to co z vás udělá vítěze. Jediný kdo dokáže jet velmi ostře a zachovat si dobré VMG je Zdeněk Zídek. Jeho technika je velmi precizní, ale funguje převážně na hladké vodě Lipna nad Vltavou. Ve vlnách již ztrácí. RS700 je o rychlosti!!!
Ve slabém větru je dobré vyset na hrazdě v podřepu před vanty. Roznesete tak svoji hmotnost přez trapéz do těžiště lodě a odlehčíte záď. Se sílícím větrem dřepujete na úrovni stěžně až se postupně posouváte dál a spouštíte se na hrazdě níže. Ve stabilním silném větru pak visíte kolmo na loď s postojem na úrovni hlavní otěžové kladky. RS700 je velmi přeplachtěná loď s relativně malým laterálem. Je třeba držet loď neustále v rovině. Skif pak perfektně klouže po hladině a minimálně splouvá. Mírný náklon je vhodný pouze ve slabém větru, nebo když potřebujete dostoupat s přetaženou hlavní plachtou k návětrné bóji. Na hlavní plachtě jsem vozil spoustu bavlnek a hodně jsem ztrácel. Plachta nemá moc povedený střih a tak je třeba se držet hlavně originálních špionků. Ty ukazují nejlépe a podle nich jezděte. Ve slabém větru vždy na rychlost bez přestoupávání. Ve středním větru můžete měnit techniky, ale je lepší spíše držet výšku. V silnějším větru naopak povolujte ráhno a pouštějte loď na rychlost. Zejména pak ve vlnách. Pokud vítr hodně zesílí, snažte se minimalizovat počet manévrů. Ty vás zbytečně zpomalují. Rychlost, rychlost, rychlost!!!

David Křížek na jachtařském skifu RS700

Obraty

Tento druh manévru není na RS700 úplně jednoduchý. Ve slabém větru se musíme během zhoupnutí lodě vrátit za vanty. Pak vedeme velmi pomalu loď do obratu, aby se postupně nakláněla do budoucího závětří. Zahákneme se do trapézu a se zhoupnutím lodě musíme přeskočit opět před vant. Ve středním větru to není tak složité a můžeme použít mírný náklon a dohoupnutí s vyskočením do trapézu. V silném větru žádné náklony. Musíme mít přesně stanovené kroky na průchod obratem. Přední noha, zadní noha, překřížení, nová přední noha, zadní noha a jako první na křídlo opět přední noha. Loď musí být v perfektní rovině. Kroky jsou delší a těžiště těla je nízko. Zejména ve velkých vlnách. Před obratem jsem vždy povolil mírně plachtu, odpadl na získání větší rychlosti a zahájil manévr. Plachtu jsem z klemy vysekával až při průchodu středem lodě. Bylo ji třeba držet ve středu do poslední chvíle a pak ji poměrně hodně povolit a obrat ve vlnách a v silném větru nepatrně přetočit. Jedině tak zajistíte plynulý průjezd a následnou akceleraci. Někteří závodníci na Lago di Garda v silném větru a krátkých vysokých vlnách povolovali do obratu kiking. To rozhodně pomůže.
Do trapézu jsem se nahákával při průchodu nad barem a šel rovnou do visu. Zkoušel jsem i rychlejší postup, když jsem po obratu skončil zavěšený na natažené ruce a pak se nahákával. Je to rychlejší pro průjezd obratem, ale v našich podmínkách proměnlivého větru jsem to nakonec zamítl a přešel ke klasice. V tréninku se snažte dělat všechny manévry velmi pomalu a vždy ve stejném tempu a provedení. V závodě pod návalem stresu má každý tendenci zrychlovat. Rozhodně jsou bezpečnější pomalejší manévry na jistotu, než rychlé manévry z hrazdy na hrazdu s občasným převržením. V silném větru dobře zvažte extra taktické obraty, proti jednoduché a rychlé jízdě na jeden obrat a jednu halzu.

Návětrná bóje

Ve slabém a středním větru není s dojezdem na bóji a odpadnutím problém. Ten ale nastává v silném větru. V tomto případě se snažíme přijíždět levobokem, ideálně s dostatečnou výškou, abychom si mohli nepatrně odpadnout a ještě do manévru zrychlit. Povolíme kiking (5cm) a cunningham a připravíme si hlavní otěž k výraznému povolení. Do odpadnutí je třeba najíždět s lodí v absolutní rovině a případně loď naklánět ještě do návětří. Pokud nemáte loď na zahájení odpadání ideálně rovně, pak s tím raději ještě vyčkejte, nebo to skončí špatně. Manévr jsem vždy prováděl v trapézu a přenášel těžiště postupně až úplně dozadu. V extrémních podmínkách jsem ale někdy rozjel loď na max. rychlost, sesedl na křídlo dozadu a s prudkým odpadnutím téměř odhodil otěž. Ideální je vše načasovat na vlnu, ze které s odpadnutím sjedete. Pokud k bójce přijedete na poslední chvíli pravobokem a po obratu se snažíte v extrémních podmínkách odpadnout bez rychlosti, vaše šance na koupel výrazně narůstá. Pokud musíte odpadat a hned halzovat, pak musí být loď v absolutní rovině a nesmí zpomalit. To je jediná šance, jak manévr zvládnout.

David Křížek na jachtařském skifu RS700

Vytažení genakru

Pokud přijíždíte na návětrnou bóji ve skupině lodí, pak musíte na vytahování zůstat co nejvíce v návětří a jet ostřejší kurz, aby vás soupeři nezakryly. Na výtahu v lodi je nutné mít výraznou značku, aby jste na 100% věděli, že je genakr až nahoře. Na své soupeře jsem často získával cenné metry tím, že jsem po nafouknutí genakru ihned skákal do trapézu a až následně jsem dotahoval hlavní plachtu. Ta se vysunutím do hrazdy stejně díky přicvaknutí k hrazďáku mírně přitáhla a pak jsem ji už jen doručkoval. Ostatní většinou nafoukli genakr, pak dotahovali hlavní a pak šli teprve do trapézu. To já už jsem mezi tím měl výšku a ujížděl pryč.

Zadní vítr

Na tento kurz s genakrem jsem ve slabém větru nechodil před vanty, ale vždy jsem se v podřepu v trapézu na ně nalepil zezadu. Při této jízdě je důležité vygenerovat alespoň nějakou rychlost a jak zdánlivý vítr přeskočí nepatrně zepředu, tak odpadnout a pouštět to co nejníže. To mi ale nikdy moc dobře nešlo. Chyběla mi akcelerace ve slabém a občas jsme ztrácel kontrolu. S příchodem středního větru už je třeba zvažovat, zda pojedeme níže, nebo ostřeji a větší rychlostí. Většinou se vyplatí skočit do trapézu hned jak to jde a alespoň mírně vyvěšen generovat rychlost. Pokud loď ale nejede úplně ve skluzu, pak se držte hodně vpředu a nezatěžujte záď. V silném větru se spusťte na hrazdě dolů a běžte úplně dozadu až na zadní roh. Poutko na domácích vodách spíš překáží, ale na moři se vám bude určitě hodit. Je dobré mít to odnímatelné na suchý zip. Snažte se jet tak, aby byla loď perfektně v rovině a letěla jen po ploché zádi. Zároveň je ale dobré co nejméně kormidlovat. S příchodem poryvu nejprve naberte vítr, nechte loď rozletět a i přes mírný náklon teprve až potom odpadejte. Když se s lodí řítíte do série vysokých ostrých vln, pak přitáhněte hlavní plachtu k ose. Její zmenšený twist pak usnadní průjezd a nenastane zapíchnutí špičky. Rozhodně pomůže prudké pumpnutí genakru. V extrémních podmínkách přitahujte hlavní otěž více ke středu.
Pokud vidíte, že na vás jede loď s levobokem, pak reagujte dostatečně včas. Prudké vyostření na poslední chvíli znamená jisté převržení, naopak výrazné odpadnutí vás ne vždy od kolize odvrátí. Nejlépe funguje přetáhnout genakr až ke kladce a odpadnout. Loď výrazně ztratí výkon a rychlost. Po průjezdu soupeře pak jen povolíte a opět loď rozletíte. Někdo občas zkouší úplné vypuštění genakru, ale to nedoporučuji. V silném větru vás může flatrující plachta snadno převrátit a navíc musíte pro povolenou otěž zalézt do lodi, což také nemusí mít dobrý konec. Pokud potřebujete jet ostřejší úhel, pak si nechte dotaženější kiking a povolte plachtu v ráhně.

Halza

Je to kritický manévr a je třeba jej perfektně natrénovat. Ve slabém větru potřebujete rychlost, aby se loď nezastavila a totéž vlastně platí i ve středním a silném větru. Ve slabém můžete halzu podpořit náklonem do návětří a po přehození plynulým zhoupnutím. Jinak se snažíme udržet loď vždy perfektně v rovině.
Halzu je třeba projet rozhodně a plynule plnou rychlostí. Loď nesmí zpomalit, ani se naklonit. Pokud se tak stane, rychle se vraťte na původní kurz, naberte rychlost a začněte znovu. Jinak si zaplavete. Opět je důležité načasovat jednotlivé kroky a provádět je s pravidelnou přesností. Přední noha, zadní noha, těžiště nízko atd. Před halzou v silném větru jsem vždy vysekl hlavní plachtu. Ta se ale nijak výrazně nepovolila díky tlaku gumy a uchycení otěže na karabině na mém hrazďáku. Začala se automaticky povolovat až při prvních krocích do lodě. Nájezd musel být rychlý a trochu agresivní. Před slézáním do lodi jsem ještě naposled pumpnul s genakrem pak do lodi, cestou vzít novou otěž genakru, projít pod ráhnem a rychle do trapézu s postupným přetahováním genakru. Po zavěšení, nabrání nového kurzu a vyladění otěže genakru jsem začal řešit hlavní plachtu, která se díky gumě sama trochu přitáhla. Ve slabším větru jsem hlavní otěž jen nepatrně povolil, ale nechával jsem jí zaseklou. Naopak v brutálu jsem se snažil hlavně přehodit ráhno a uvolnit jej až téměř k vantu. Pak jsem teprve přetahoval genakr. To co vás při halze převrátí, je vždy zadní lem hlavní plachty!!! Když plachta přeletí a vy jste odpadnutí na zaďáka, pak se nemůže nic stát. Jen když foukne přes 30 uzlů, tak se loď začne nořit a zajíždět pod vodu. To by vyřešil sice asi genakr, ale kdo to má sakra stihnout…
Důležité je vybrat si pro halzu hladkou vodu, nebo sjezd z dlouhé vlny a pak postupovat rozhodně.

David Křížek na jachtařském skifu RS700

Stažení genakru

Ve slabém větru stahujeme genakr až při průjezdu kolem bóje. V silnějším větru se snažíme vždy odpadnou na čistý zaďák a vše udělat s dostatečnou rezervou a kontrolovaně. Před stahováním s genakrem pumpneme, začínáme odpadat, přední noha, zadní noha a již předem úplně vyseknutá hlavní plachta. Na to nikdy nezapomeňte. Genakrovou otěž maximálně dotáhneme a začítáme stahovat. Jedno zatažení a pak následuje vyseknutí výtahu a pokračujeme dlouhými rychlými tahy ve stahování.

Spodní brána

V ideálním případě míříme ke vzdálenější bóji a uprostřed nad bránou se rozhodneme, která bóje je blíž. Pokud je brána neutrální, pak pokračujeme dál a točíme bóji bez zbytečného dalšího manévru. Pokud je naše strategie druhé křídlo, pak jednáme stejně. Zvažujeme také vyhnutí se větší skrumáži. V extrémním větru dojíždíme do středu brány stahujeme a na bočák dojíždíme k bóji, nabíráme skluz a ostříme.

Bočák do cíle

Podle stávající jízdy musíme odhadnout, zda uvezeme genakr na bočák do cíle. Pokud máme náskok na soupeře, pak nemusíme riskovat, stáhneme genakr a dojedeme bez něho. Pokud bojujeme, pak se snažíme získat návětrnou pozici a předjet soupeře vždy horem. Zejména při větším počtu lodí. Když to nemůžeme vyvážit, tak povolujeme úplně hlavní plachtu a genakr vezeme na hranici vlamování. Nesmí ale proklepnout, jinak hrozí pád do návětří. Když zjistíte, že jdou silnější poryvy a že se to nedá uvézt, pak okamžitě odpadněte, stáhněte genakr a jeďte do cíle. Kdo udělá moudrý ústup dříve, ten zvítězí.

Převržení

Nikdy jsem v tom nebyl tak dobrý, jako Radek Dlouhý. Ten je v této disciplíně mistr světa. Jen on dokáže postavit v silném větru loď i s genakrem. Vždy je nejdůležitější zabránit převržení na eskymo, tedy stěžněm dolů. Je tedy nutné se za všech okolností dostat rychle na ploutev. Pak stáhnout genakr. Ten jsem většinou zatahoval za kladkou bez použití pumpy. Bylo to méně namáhavé a nakonec i rychlejší. Mokrému genakru se do vaku obecně moc nechce. Pak je důležité vyseknout kiking, aby se voda vylila ven z plachty a pomocí genakrové otěže je možné začít stavět. Vždy jsem zvedal stěžeň opatrně tak, aby vítr nasměroval loď alespoň částečně po větru. Proti větru to nemá cenu zkoušet, tedy pokud se nechcete nechat protáhnout pod kýlem. Do lodě jsem lezl z ploutve napřed před bary, ale tam se pletou vanty. Většinou jsem to pak prolézal mezi bary, ale jednou jsem vyplul s tlustší vestou a zasekl jsem se tam. Nebylo to nic moc, když se loď postavila a já nemohl nahoru a vlastně s vestou ani dolů. Pak jsem lezl horem přes bary, ale to je třeba být hodně rychlý. Lepší je se prostě nepřevracet.

David Křížek na jachtařském skifu RS700

Trénink

Je dobré mít vestu, nůž, možná i světlici a pokud jste na vodě sami, tak mobil. Nepodceňujte bezpečnost!!! Snažte se trénovat na okruhu a vždy mít alespoň jednu závětrnou bóji. Na vodu choďte rozhýbaní a s dostatečnou zásobou vody. Dejte si pár osmiček, nebo obratů a halz na rozjetí, pak dlouhé šláky se zaměřením na techniku jízdy a pak sérii manévrů. Pak zamiřte k bóji a zkoušejte stání a akceleraci s rozjezdem ve stoupavém, nebo rychlostním režimu. Pak si dejte pár cvičných rozjížděk a na závěr se můžete doničit osmičkami kolem dvou bójí. V silném větru trénujte halzy i bez genakru. Je to výborný nácvik průjezdu a vyladění jednotlivých kroků. Ve slabém větru jsem zkoušel trénovat jízdu bez kormidla. Sundal jsem pinu a kormidelní páku zaaretoval gumou ve středu lodě. Pak jsem jen s pomocí otěže a náklonu lodě zkoušel objet celou trať. V době, kdy jsem nejvíce trénoval jsem dokázal jet i s genakrem v trapézu, ale chce to hodně trpělivosti. Získáte tak ale skvělý cit a uvidíte jaké náklony loď pro jednotlivé manévry vyžaduje. Tím snížíte četnost výchylek kormidla a zvýšíte rychlost.

Materiál

I stará loď může vítězit. Musí být ale opečovávána. Nesmí do ní téci a vše musí být v perfektním stavu, aby jste se na materiál mohli spolehnout. Plachet jsem vozil dvě sady a snažil jsem se postupnou výměnou, aby ani tréninková sada nebyla moc špatná. Navíc jsem pak mohl tréninkové plachty používat v silném větru a tím jsem prodloužil životnost té závodní. Po příjezdu na břeh jsem vždy otevřel zadní uzávěr a vypustil vodu a nechal vysychat. Sroloval hlavní plachtu a vždy usušil, odvázal a složil genakr. Tím se neuvěřitelně prodlouží jeho životnost.

Hmotnost závodníka

RS700 je skvělá loď na které můžete závodit a mít od 70 do 105 kg. S malou hmotností ale bude asi nemožné vítězit a s velkou, když nebude extrém, tak také nejspíš nevyhrajete. Já měl 75-77 kg. Na stoupačky jsem byl proti Angličanům pomalý a vždy doufal, že je předletím na zaďáka. Ani tam jsem ale nebyl rychlejší. Pamatuji si, že se Milan Hájek chtěl vykašlat na ježdění, když byl stále pomalý na zaďáka v silném větru. Vzpomněl jsem si ale na těžké Angličany, kteří stáli v trapézu na trupu lodě a nelezli na bary. Jeli níž a stejně rychle jako já. Milan tento postup převzal a postupně vypiloval techniku jízdy s genakrem k dokonalosti.
Být lehký se ukázalo, že kromě slabého větru není výhoda. Sice díky vysunutí barů dokážete na stoupačku vyvinout stejnou rychlost jako vaši těžcí soupeři, ale v manévrech jsou lehčí jezdci v nevýhodě. Musí přenášet menší váhu na větší vzdálenost, aby docílili stejného efektu. Těžší jezdec vezme více hmotnosti a na kratší úsek je mnohem razantnější. Jeho přenos hmotnosti má mnohem větší efekt pro akceleraci. Myslím, že by se mělo prosadit odstranění váhových korektorů z lodí. To by mohlo věc nějak kompenzovat. Ale je to jen můj názor lehčího závodníka.

 

Tipy a triky

  • Naučte se závodit ve všech povětrnostních podmínkách. Specialisté nevyhrávají příliš často.
  • Dobře zvažte extra taktické obraty, proti jednoduché a rychlé jízdě na jeden obrat a jednu halzu.
  • Při převržení i při velké ztrátě nikdy nevzdávejte. I ostatní mohou chybovat.

Závěr

Velké díky Honzovi Myslíkovi, že mi zapůjčil první RS700 a postupně mi pomohl s nákupem jeté i nové lodě a všeho materiálu. Díky všem, kteří mi věřili, že RS700 je ten správný směr. Spousta lidí tvrdilo, že je to jen štěpení tříd, ale trapézový jednoposádkový skif u nás prostě chyběl. Naše hladké a méně větrné vody jsou pro tyto lodě jako dělané. Díky Zdeňkovi Zídkovi za nehynoucí podporu této třídy a skvělé společné chvíle na vodě. A na závěr díky Milanovi Hájkovi za úžasné souboje. Jachtař může být jen tak dobrý, jak dobří jsou jeho hlavní soupeři a já myslím, že jsme se s Milanem dostali na “sedmistovce” celkem daleko. Jen ty závěrečné prohry na mistrovství a v poháru na shodu bodů mi budou ještě dlouho mrzet. Možná mě to ale vybudí se zas na RS700 někdy vrátit.

David Křížek

—————

Zpět


RS700

/album/rs7002/a902917-10151442437718860-1206348819-o-jpg1/

—————

/album/rs7002/a20374579-10207320996182409-4944217709044600751-n-jpg1/

—————

/album/rs7002/a20368813-10207320997662446-5154652970559254483-o-jpg1/

—————

/album/rs7002/a17814398-10207320996782424-6566266580911188467-o-jpg1/

—————

/album/rs7002/a484809-3654722545932-712212714-n-jpg1/

—————

/album/rs7002/a20294309-10207320996502417-5125423083826156755-n-jpg1/

—————

/album/rs7002/a20294331-10207320996422415-7460467582732078836-n-jpg/

—————

/album/rs7002/a20368715-10207320997222435-5740340208376835824-o-jpg1/

—————

/album/rs7002/a20375926-10207320995822400-2225026849573920424-n-jpg1/

—————

/album/rs7002/a20413997-10207320997262436-7127418291271929901-o-jpg1/

—————

/album/rs7002/a20375742-10207320995942403-3884041380379471216-n-jpg1/

——————————