29.05.2014 10:59

Viktor Teplý - mladý olympionik

Dříve se na olympijské hry za Českou republiku probojovávali spíše starší závodníci. Absence moře a kvalitního trenérského zázemí posouvala věk vrcholné jachtařské formy. Nyní ale přichází nová generace, která je zvyklá brázdit mořskou hladinu již od raných let a tak není překvapením, že se na vrcholné soutěže probojují mnohem dříve. Příkladem toho je Viktor Teplý. Laserista, který již ve 21 letech reprezentoval na olympijských hrách v Londýně. Viktor je již nyní desetinásobným mistrem ČR v různých lodních třídách, dvojnásobným vítězem Evropského poháru (Laser 4.7 a Radial), držitelem 4. místa z mistrovství Evropy Laser Radial a především mistrem Evropy a vicemistrem světa D-One.

Ahoj Viktore! Vrcholem Tvé dosavadní jachtařské kariéry byla účast na olympijských hrách v Londýně, kde jsi v konkurenci 49 lodí dosáhl na pěknou 28. příčku. Jak zpětně hodnotíš své umístění?

S výsledkem na olympiádě jsem byl spokojen. V pár rozjížďkách se mi povedlo dojet na hranici první desítky, takže jsem si dokázal, že když nedělám zbytečné chyby, dokážu se na špičce udržet. Jinak pro mě byla olympiáda nezapomenutelný zážitek se skvělou atmosférou.

Jachting se u vás v rodině dědí s generace na generaci. Jaká byla Tvá cesta z Optimista až na olympiádu?

Na opťáku jsem začal jezdit už někdy v sedmi letech, ale moc se mi to nelíbilo a hlavně jsem se bál, že se utopím ☺. Postupem času mě však jachting začal bavit, a to hlavně i díky tomu že jsme na optimistech měli bezva partu. Přibližně od jedenácti let jsem začal jezdit závody a ve třinácti vyhrál svoje první mistrovství ČR. Dalšími lodními třídami byli Laser 4.7, Laser Radial a Evropa. Na laserech jsem se postupně začal umísťovat i na mezinárodních závodech a v roce 2008 jsem skončil na čtvrtém místě na ME Laser Radial. Od roku 2010 jsem začal jezdit na olympijské třídě Laser Standard. Začátky nebyly vůbec jednoduché, protože konkurence s předchozími lodními třídami se nedá srovnávat a navíc jsem měl problémy s váhou. S přestupem na dálkovou formu studia jsem se jachtingu začal věnovat naplno a v roce 2012 se mi podařilo kvalifikovat se do Londýna.

S bratrem jezdíte oba olympijské lodní třídy. Věříš, že se potkáte na olympijské regatě v Riu?

Věřím, bylo by to super.

Váš otec patří mezi nejuznávanější světové trenéry především v lodní třídě Finn. Předává Ti stále své zkušenosti, nebo máš jiného osobního trenéra?

Od roku 2011 jezdím se skupinou chorvatského trenéra Jozy Jakeliče, takže taťka mě na vodě moc nevidí. I přesto spolu jednotlivé závody probíráme, radí mi jak na to. Takže jeho zkušeností si vážím a jeho pomoc je pro mě velkým přínosem. 

Jak probíhá příprava na kvalifikaci do Ria? Jsi známý tím, že nejezdíš přemrštěný počet závodů, ale spíše se věnuješ kvalitnímu tréninku. Nechybí Ti pak ten pohyb v poli?

To souvisí se skupinou, ve které trénuju. Trenér klade hlavní důraz na kvalitní trénink, aby pak bylo z čeho čerpat při závodech. Občas by možná nebylo špatné jet o pár závodů víc pro lepší orientaci v poli. Na druhou stranu není zas tolik závodů, kde silná konkurence a velké pole je. Navíc Laser je fyzický náročná loď a je potřeba hodně fyzického tréninku na břehu, což se při závodě dělá těžko.

Nyní se chystáš na mistrovství Evropy. S jakým cílem tam odjíždíš a jaké jsou další přípravné regaty na podzimní Santander?

Mým cílem je umístit se v top 15. Po ME se chystám do Kielu, což bude asi poslední větší závod před MS. V červenci budu trénovat ve Splitu a začátkem srpna se chystáme na měsíc do Santanderu, abychom si zvykli na místní podmínky.


Laser Standard je extrémně fyzicky náročná lodní třída. Jak probíhá Tvá mimo sezónní příprava a jak trénuješ během závodní sezóny? Máš nějaké speciální cviky?

Můj trénink se skládá hlavně z posilovny, běhání, kola a v zimě i plavání. Na tréninkových kempech u moře mívám většinou třífázové tréninky, pokud jsem doma tak dvoufázové, protože odpadá jachting. Toto tempo je během závodní sezóny téměř nemožné dodržet, což je taky jeden z důvodů, že jezdím spíše menší počet závodu a věnuji se tréninku. Jinak žádný speciální cvik nemám. Hodně trénuju intervaly a v poslední době jsme s bráchou začali chodit na náročné kruhové tréninky. Je to sice dřina, ale na druhou stranu zábavná a efektivní forma tréninku.

Pokud zrovna nezávodíš, nebo netrénuješ na Laseru, můžeme Tě vidět na Devoti-One. V této třídě jsi dokonce mistrem Evropy. Jak tuto loď hodnotíš? Baví Tě jízda na moderních genakrových skifech?

Myslím, že Devoti-One je velice povedená loď a hrozně mě to na ní baví. Zvlášť ta jízda s genakrem, to se vůbec s Laserem nedá srovnat.

Uvidíme Tě také letos na D-One?

Letos už jsem jel na D-One Pálavskou, ale foukalo 10-12 ms takže jsem si docela zaplaval ☺. ME je na konci června v Anglii, ale bohužel se ho zúčastnit nemůžu. Na podzim však bude MS v Itálii a to už budu mít po sezóně, takže doufám, že bude volná loď.

Jsi členem Czech Sailing Teamu a podporuje Tě Devoti Sailing. Jak hodnotíš tuto spolupráci? Máš ještě další partnery a sponzory?

Spolupráce s Czech sailing team je zatím v počátcích, ale myslím, že jsme na dobré cestě. Devoti sailing mi pomáhá už dlouho. Dále jsem zařazen i v Centru sportu ministerstva vnitra. Tímto bych chtěl těmto partnerům poděkovat za podporu. Další sponzory momentálně nemám.

Řada mladých jachtařů se automaticky vrhá na olympijské lodní třídy, kde ale po čase zjišťují, že bez profesionálního přístupu nemají šanci. Jak náročná je Tvá příprava? Kolik dnů v roce trávíš tréninkem, kolik dnů na závodech a kolik na cestách? Máš to rámcově propočítané?

Příprava je náročná a to jak časově, tak i finančně. Na velkých závodech typu SP, MS a ME se člověk téměř nesetká se závodníkem, co by to nedělal profesionálně, takže se to nedá dělat jinak. Je to složité skloubit s jakoukoli jinou aktivitou i se školou. Musím tedy občas dělat kompromisy, abych zvládal oboje. Za rok strávím přibližně 170 dní na vodě z toho 50 dní závoděním a zbylých 120 dní tréninkem na moři.

Moc děkujeme za rozhovor. Držíme palce v kvalifikaci na další olympiádu a přejeme další skvělé jachtařské úspěchy.

Za iRegata.cz si s Viktorem Teplým povídal David Křížek (fotografie Pavlína Soukupová, Andrea Carloni a archiv VT)
 

—————

Zpět


Viktor Teplý

/album/viktor-teply/cst-logo-final-cmyk-jpg2/

—————

/album/viktor-teply/img-9285-jpg/

—————

/album/viktor-teply/a553831-10152182385215397-1150985963-n-jpg/

—————

/album/viktor-teply/photo-jpg/

—————

/album/viktor-teply/a1239390-332733946872188-1168374437-n-jpg/

—————

/album/viktor-teply/a734542-239999089479008-1927781728-n-jpg/

—————

/album/viktor-teply/fotografija-2-1-jpg/

—————

/album/viktor-teply/img-9963-jpg/

—————

/album/viktor-teply/m9529-crop11014-1000x1000-proportional-13850398000fd4-jpg/

——————————